Wyrok NSA z dnia 27 października 2020 r., sygn. II OSK 1753/18
Zatrudnienie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tomasz Zbrojewski (spr.) Sędziowie sędzia NSA Anna Łuczaj sędzia NSA Jerzy Stelmasiak po rozpoznaniu w dniu 27 października 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wójta Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 15 marca 2018 r., sygn. akt II SA/Sz 1251/17 w sprawie ze skargi D. L. na akt Wójta Gminy [...] z dnia [...] września 2017 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności postępowania konkursowego na stanowisko kierownika Samodzielnego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w [...] 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. zasądza od D. L. na rzecz Wójta Gminy [...] kwotę 390 (trzysta dziewięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 15 marca 2018 r., sygn. akt II SA/Sz 1251/17, po rozpoznaniu skargi D. L., na akt Wójta Gminy [...] z dnia [...] września 2017 r., nr [...], w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności postępowania konkursowego na stanowisko kierownika Samodzielnego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w [...]: 1) uchylił zaskarżony akt; 2) zasądził od organu na rzecz skarżącego kwotę 797 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Wyrok został podjęty w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
D. L. wnioskiem z dnia 25 sierpnia 2017 r. zwrócił się do Wójta Gminy [...] o stwierdzenie nieważności postępowania konkursowego na stanowisko kierownika Samodzielnego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w [...] (zwanego dalej: SG ZOZ), rozstrzygniętego w dniu 16 sierpnia 2017 r. W uzasadnieniu wnioskodawca podał, że uczestniczył we wskazanym postępowaniu konkursowym. W jego ocenie, postępowanie zostało przeprowadzone wadliwie, co stanowi podstawę do jego unieważnienia stosownie do § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 lutego 2012 r. w sprawie sposobu przeprowadzania konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą (Dz.U. z 2012 r. poz. 182 ze zm., zwanego dalej: "rozporządzeniem"). Zarzucił naruszenie § 4 ust. 1 pkt 1-3, a także § 4 ust. 2 oraz § 8 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia, poprzez pominięcie dokonania przez komisję konkursową czynności określonych rozporządzeniem, tj. zaniechanie opracowania i przyjęcia regulaminu konkursu, zaniechanie opracowania i przyjęcia przez komisję konkursową projektu ogłoszenia o konkursie i zaniechanie ogłoszenia o konkursie, w terminie 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania konkursowego, a w konsekwencji niezachowanie kolejności czynności w postępowaniu konkursowym, określonych w § 4 ust. 1. Ponadto, D. L. zarzucił naruszenie § 5 ust. 1 w związku z § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, poprzez powołanie w skład komisji i dopuszczenie do uczestnictwa w jej obradach A. R., który współpracuje z SG ZOZ, w tym pełni obowiązki kierownicze, a zatem pozostaje z wybranym kandydatem (również wykonującym czynności dla ww. placówki) w takim stosunku prawnym i faktycznym, który budzi uzasadnione wątpliwości, co do jego bezstronności.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty