Wyrok NSA z dnia 17 września 2020 r., sygn. II OSK 3648/19
Budowlane prawo
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Miron Sędziowie sędzia NSA Arkadiusz Despot - Mładanowicz /spr./ sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska-Rzepecka Protokolant asystent sędziego Przemysław Iżycki po rozpoznaniu w dniu 17 września 2020 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skarg kasacyjnych Z.J. oraz W.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 28 marca 2019 r. sygn. akt II SA/Lu 988/18 w sprawie ze skarg W.S. i B.S., J.P. i F.P., W.K. oraz Z.J. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia [...] listopada 2018 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oddala skargi kasacyjne.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 28 marca 2019 r., sygn. akt II SA/Lu 988/18 oddalił skargi W.S. i B.S., J.P. i F.P., W.K. oraz Z.K. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia [...] listopada 2018 r., nr [...] w przedmiocie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Skargi kasacyjne od powyższego wyroku złożyli: W.K. i Z.J..
W.K. zaskarżył wyrok w całości, zarzucając:
1. naruszenie przepisów postępowania, mające istotny wpływ na wynik sprawy (art. 174 pkt 2 p.p.s.a.), tj.:
- art. 3 § 1 i § 2 pkt 1, art. 134 § 1 oraz art. 145 § 1 pkt 1 lit. a i c p.p.s.a. w zw. z:
a) art. 74 ust. 1 i 2 oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 799 z późn. zm., dalej: "p.o.ś") w zw. z art. 11e i art. 11f ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1474, dalej: "specustawa drogowa") w zw. z § 52 ust. 1 i § 53 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 124, dalej: "warunki techniczne dróg") poprzez niewłaściwą kontrolę zaskarżonej decyzji Wojewody Lubelskiego z dnia [...] listopada 2018 r. nr [....] i oddalenie skargi pomimo wydania decyzji z naruszeniem wskazanych przepisów prawa materialnego i przepisów postępowania, które mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy, a to błędną ocenę przez organy administracji I i II instancji, że organ nie ma prawa skorygowania projektowanej inwestycji w przypadku nadmiernego zajęcia terenu, tj. zaprojektowania przy południowej granicy nieruchomości skarżącego oznaczonej numerem [...], położonej przy ul. [...] (ob. [...], ark. [...]) 3 m pasa zieleni - trawnika pod instalację oświetlenia drogi oraz rezerwę trasy sieci wodociągowej w sytuacji, gdy przywołane przepisy p.o.ś. nakładają na projektanta oraz organy administracji obowiązek oszczędnego korzystania z terenu - a który to wymóg, jako wynikający z potrzeb ochrony środowiska winien zostać uwzględniony w decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a planowana na działce skarżącego instalacja oraz sieci mogły zostać zrealizowane na znacznie węższym odcinku terenu i bez konieczności wycinki istniejących tam wieloletnich nasadzeń w postaci drzew i krzewów, a nadto możliwe jest zrealizowanie planowanych urządzeń sieciowych na terenie nieruchomości skarżącego poprzez ustanowienie odpowiednich służebności (art. 3051 i nast. Kodeksu cywilnego);
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty