04.08.2020 Obrót gospodarczy

Postanowienie NSA z dnia 4 sierpnia 2020 r., sygn. I OSK 3416/18

Odrzucenie skargi; Służba celna

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk po rozpoznaniu w dniu 4 sierpnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. R. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 21 czerwca 2018 r. sygn. akt IV SAB/Wr 318/17 odrzucające skargę A. R. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu w przedmiocie braku złożenia propozycji służby postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu postanowieniem z 21 czerwca 2018 roku sygn. akt IV SAB/Wr 318/17, na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 roku - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. 2017, poz. 1369 ze zm.) dalej zwanej "p.p.s.a.", odrzucił skargę A. R. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu w przedmiocie braku złożenia propozycji służby (pkt 2).

W uzasadnieniu postanowienia Sąd wskazał, że pismem z 12 maja 2017 r. funkcjonariuszka Służby Celno-Skarbowej A. R. otrzymała od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu propozycję pracy, złożoną w trybie art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. 2016, poz. 1948 ze zm.) dalej zwanej "p.w. KAS". Propozycję tę przyjęła. Niezależnie od tego złożyła skargę do WSA we Wrocławiu na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu polegającą na braku złożenia propozycji służby w Służbie Celno-Skarbowej. Podniosła, że organ miał obowiązek prawny wynikający z art. 165 ust. 7 p.w. KAS złożenia jej propozycji służby, była bowiem funkcjonariuszką Służby Celno-Skarbowej.

W odpowiedzi na skargę Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu wskazał, że skarga jest niedopuszczalna. Pozbawiona jest bowiem przedmiotu zaskarżenia, gdyż organ przedstawił skarżącej propozycję zatrudnienia w charakterze pracownika cywilnego. Ponadto zdaniem organu ustawa szczególna nie przyznała skarżącej legitymacji skargowej, nie wyposażyła jej bowiem w narzędzie prawne umożliwiające zakwestionowanie woli pracodawcy wyrażającej się w niezłożeniu propozycji służby.

W ocenie Sądu pierwszej instancji skarga nie mieści się w granicach właściwości sądów administracyjnych, określonej w art. 3 § 2 pkt 8 i 9 p.p.s.a. Sąd wskazał, że propozycja służby, o której mowa w art. 165 ust. 7 p.w. KAS, nie stanowi klasycznej formy decyzji administracyjnej ani innego aktu lub czynności z zakresu administracji publicznej podjętych w ramach bądź też poza postępowaniami określonymi w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Nie istnieje też przepis prawny, który obligowałby organ do przedstawienia stronie skarżącej propozycji dalszej służby. Sąd zwrócił uwagę na szczególny charakter propozycji służby, która dla swej skuteczności wymaga wyraźnego oświadczenia osoby, do której została skierowania.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne