Wyrok NSA z dnia 21 maja 2020 r., sygn. II OSK 2422/19
Samorząd terytorialny
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak po rozpoznaniu w dniu 21 maja 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 18 kwietnia 2019 r., sygn. akt III SA/Łd 134/19 w sprawie ze skargi M. B. na uchwałę Sejmiku Województwa [...] z dnia [...] grudnia 2018 r., nr [...] w przedmiocie powołania składu osobowego Komisji Rozwoju Regionalnego, Gospodarki i Bezpieczeństwa 1. oddala skargę kasacyjną; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 18 kwietnia 2019 r., sygn. akt III SA/Łd 134/19, oddalił skargę M. B. na uchwałę Sejmiku Województwa [...] z dnia [...] grudnia 2018 r., nr [...], w przedmiocie powołania składu osobowego Komisji Rozwoju Regionalnego, Gospodarki i Bezpieczeństwa.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji w § 1 zaskarżonej uchwały ustalono, spośród członków Sejmiku Województwa [...], skład osobowy stałej Komisji Rozwoju Regionalnego, Gospodarki i Bezpieczeństwa w liczbie 15 radnych. W § 2 określono, że Komisja na swoim pierwszym posiedzeniu dokona podziału pełnionych funkcji. W § 3 wykonanie uchwały powierzono Przewodniczącemu Sejmiku Województwa [...]. Podstawę materialną uchwały stanowił art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 913, poz. 1000, poz. 1432) - dalej: "u.s.w." w związku z § 19 ust. 1 i 2 pkt 5 Statutu Województwa [...] (tekst jedn. Dz. Urz. Woj. [...]. z 2017 r. poz. 5236 ze zm.).
M. B. wniósł skargę na powyższą uchwałę zaskarżając ją w całości. Uchwale zarzucił naruszenie art. 23 ust. 1 i 3 u.s.w. oraz § 12 ust. 1 i § 19a ust. 3 Statutu Województwa [...] (uchwała nr [...] Sejmiku Województwa [...] z dnia [...] sierpnia 2008 r.) w związku z art. 28 u.s.w. oraz art. 2 ust. 1 i art. 7 ust. 1 u.s.w., które to naruszenie skutkowało odmową powołania skarżącego w skład Komisji Rozwoju Regionalnego, Gospodarki i Bezpieczeństwa w sytuacji, w której zgłosił swój udział w tej komisji i udziałem tym nie przekroczyłby górnego limitu liczby komisji stałych Sejmiku, w których by zasiadał. Strona podniosła także, że wszyscy radni będącymi członkami PiS zasiadają w 3 komisjach, zaś ograniczenia pracy do jedynie 2 komisji stałych dotknęły jedynie radnych opozycyjnych. Jakkolwiek z punktu widzenia matematyki daje to możliwość uzyskania przez PiS większości w każdej z komisji stałych, to jednak jest niezgodne z art. 28 u.s.w. oraz § 12 ust. 1 i § 19a ust. 3 Statutu Województwa [...] w zw. z art. 2 ust. 1 i art. 7 ust. 1 u.s.w. Nadto takie uprzywilejowanie radnych jednego klubu względem radnych innego klubu nie wydaje się być przyzwoite, i podważa zasadę wyrażoną w art. 1 ust. 1 u.s.w.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty