Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2020 r., sygn. I OSK 19/20
Ruch drogowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) sędzia del. WSA Dariusz Chaciński po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 7 sierpnia 2019 r. sygn. akt II SA/Gl 149/19 w sprawie ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] stycznia 2019 r. nr [...] w przedmiocie kosztów związanych z usunięciem, przechowywaniem, oszacowaniem wartości i zniszczeniem pojazdu oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 7 sierpnia 2019 r., II SA/Gl 149/19, oddalił skargę M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z [...] stycznia 2019 r. nr [...] w przedmiocie kosztów związanych z usunięciem, przechowywaniem, oszacowaniem wartości i zniszczeniem pojazdu.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Decyzją z [...] listopada 2018 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 130a ust. 10h ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1990 ze zm.; dalej jako: "ustawa") oraz art. 104 Kpa, Starosta B. (dalej jako: Starosta) orzekł o obowiązku zapłaty przez M. K. (dalej jako: "skarżący") kosztów w łącznej wysokości 13 959 zł brutto, związanych z usunięciem, przechowywaniem, oszacowaniem wartości, zniszczeniem (demontażem) pojazdu marki F. o numerze rej. [...] (nr VIN: [...]) usuniętego z drogi w dniu 12 grudnia 2013 r., na podstawie dyspozycji usunięcia pojazdu nr [...] wydanej przez Policję. W uzasadnieniu Starosta podał, że powiadomieniem z 12 grudnia 2013 r. skarżący, jako właściciel pojazdu w dniu jego usunięcia z drogi, został poinformowany o jego usunięciu oraz o skutkach jego nieodebrania w określonym przepisami prawa terminie, a także o kosztach z tym związanych. Odbiór tego powiadomienia skarżący potwierdził własnoręcznym podpisem w dniu 13 grudnia 2013 r. W związku z upływem ustawowo określonych terminów od chwili umieszczenia pojazdu na parkingu i z jego nieodebraniem, prawomocnym postanowieniem Sądu Rejonowego w Będzinie Wydział I Cywilny z 31 października 2014 r., sygn. akt I Ns 1825/14, orzeczono przepadek w/w pojazdu na rzecz Powiatu B. Następnie pismem z 15 października 2018 r. zawiadomiono skarżącego o wszczęciu postępowania w sprawie zapłaty kosztów związanych z usunięciem, przechowywaniem, oszacowaniem wartości i zniszczeniem (demontażem) w/w pojazdu. W dniu 19 października 2018 r. skarżący przedłożył umowę kupna-sprzedaży potwierdzającą fakt, że w/w pojazd został przez niego zbyty w dniu 13 grudnia 2013 r., tj. dzień po jego usunięciu z drogi. Skarżący stwierdził też, że pozostawiony po kolizji pojazd został usunięty z drogi bezpodstawnie. Nadto podał, że odbiór pojazdu z parkingu był według niego nieopłacalny i z tego powodu postanowił go sprzedać, w sytuacji gdy pojawiła się osoba zainteresowana kupnem. W związku ze zbyciem pojazdu uznał, że jakiekolwiek koszty z nim związane już go nie dotyczą. Do złożonego oświadczenia z 6 listopada 2018 r. skarżący dołączył kserokopię umowy kupna-sprzedaży samochodu z 13 grudnia 2013 r. wraz z informacją PZU o przeniesieniu w oparciu o tę umowę praw z umowy ubezpieczenia na nowego właściciela. Starosta stwierdził, że w świetle materiału dowodowego sprawy właścicielem pojazdu w dniu wydania dyspozycji jego usunięcia był skarżący i to on ponosi koszty o jakich mowa w art. 130a ust. 10h ustawy, które zgodnie z przedłożonym szczegółowym wyliczeniem zostały ustalone na kwotę 13 959 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty