21.01.2020

Wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2020 r., sygn. II OSK 1924/18

Budowlane prawo; Administracyjne postępowanie

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Olga Jasionek po rozpoznaniu w dniu 21 stycznia 2020 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej P. Ch. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 22 lutego 2018 r. sygn. akt II SA/Po 879/17 w sprawie ze skargi P. C. na decyzję W. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 26 lipca 2017 r. nr ... w przedmiocie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia decyzji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 22 lutego 2018 r., sygn. akt II SA/Po 879/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę P. C. na decyzję W. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 26 lipca 2017 r. Nr ... w przedmiocie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia decyzji.

W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd wskazał, że zgodnie z art. 4 ust. 1 nowelizacji z dnia 20 marca 2015 r. w przypadku obiektów budowlanych wybudowanych na terenach rodzinnych ogrodów działkowych przed dniem wejścia w życie nowelizacji spełniających wymagania, o których mowa w art. 2 pkt 9a ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 40), w brzmieniu nadanym nowelizacją, nie wszczyna się postępowania określonego w art. 48-49b Prawa budowlanego, a postępowania wszczęte i niezakończone decyzją ostateczną umarza się. Z kolei art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 2015 r. stanowi, że w przypadku, gdy ostateczna decyzja o nakazie rozbiórki obiektu budowlanego, o którym mowa w ust. 1, wydana przed dniem wejścia w życie nowelizacji, nie została jeszcze wykonana, właściwy organ nadzoru budowlanego, który wydał tę decyzję w pierwszej instancji, stwierdza jej wygaśnięcie.

Sąd wywiódł, że z powyższych przepisów wynika jednoznacznie, że stwierdza się wygaśnięcie ostatecznej decyzji rozbiórkowej tylko w odniesieniu do obiektów budowlanych spełniających na dzień wejścia w życie ustawy wymagania dla uznania ich za altany działkowe w rozumieniu art. 2 pkt 9a ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych. Altana działkowa to z kolei "wolno stojący budynek rekreacyjno-wypoczynkowy lub inny obiekt budowlany spełniający taką funkcję, położony na terenie działki w rodzinnym ogrodzie działkowym, o powierzchni zabudowy do 35 m2 oraz o wysokości do 5 m przy dachach stromych i do 4 m przy dachach płaskich, przy czym do powierzchni zabudowy nie wlicza się tarasu, werandy lub ganku, o ile ich łączna powierzchnia nie przekracza 12 m2".

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne