28.01.2020

Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2020 r., sygn. II OSK 624/18

Administracyjne postępowanie

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Anna Łuczaj, Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.), Sędzia WSA (del.) Piotr Korzeniowski, Protokolant starszy asystent sędziego H. S., po rozpoznaniu w dniu 28 stycznia 2020 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. I. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 listopada 2017 r. sygn. akt VII SA/Wa 81/17 w sprawie ze skargi J. I. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 18 listopada 2016 r. nr ... w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 23 listopada 2017 r. sygn. akt VII SA/Wa 81/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę J. I. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 18 listopada 2016 r. nr ... w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej.

W motywach rozstrzygnięcia Sąd pierwszej instancji wskazał, że wniosek skarżącego dotyczył uchylenia w trybie art. 154 Kodeksu postępowania administracyjnego ostatecznej decyzji L. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 2 lipca 2016 r. znak: ... utrzymującej w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. z dnia 14 maja 2015r., nakazującą skarżącemu (inwestorowi) rozbiórkę ogrodzenia usytuowanego od strony gminnej drogi publicznej nr ..., wybudowanego bez wymaganego zgłoszenia. Decyzja ta wydana została na podstawie art. 49b ust. 1 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.).

Sąd argumentował, że decyzja o nakazie rozbiórki wydana na podstawie art. 49b ust. 1 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane nie ma charakteru uznaniowego. Sąd powołał się na wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazując, że Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 13 marca 2015 r., sygn. akt I OSK 1667/12 stwierdził, że bez wątpienia do decyzji związanych należy decyzja wydana na podstawie art. 49b ust. 1 w zw. z ust. 3 Prawa budowlanego. Jest to decyzja nakładająca na stronę obowiązek, przy czym organ był zobligowany wydać taką decyzję w określonych prawem okolicznościach i wola stron, czy też ich zgoda na zmianę bądź uchylenie takiej decyzji nie jest w tej sytuacji wystarczająca. Uwzględnienie na podstawie art. 154 Kodeksu postępowania administracyjnego wniosku skarżącego o uchylenie decyzji ze względu na interes strony (inwestora) prowadziłoby do sprzeczności z wolą ustawodawcy wyrażonej w 49b ust. 1 w zw. z ust. 3 Prawa budowlanego. Decyzja o nakazie rozbiórki nie jest decyzją, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa w rozumieniu art. 154 Kodeksu postępowania administracyjnego. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 lutego 2005 r. sygn. akt. OSK 1188/04, LEX nr 164973 sąd wskazał, że "przez nabycie prawa z decyzji ostatecznej (art. 154 Kodeksu postępowania administracyjnego) należy rozumieć każde przysporzenie w sferze prawnej. W przypadku decyzji, na mocy której nałożono na stronę obowiązek tym "przysporzeniem w sferze prawnej" jest skonkretyzowanie co do treści i rozmiaru spoczywającego na stronie obowiązku. W ten sposób przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego chronią stronę przed zwiększeniem określonego decyzją ostateczną obowiązku, bez jej zgody, tylko z tego powodu, że "przemawia za tym interes społeczny".

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne