Wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2020 r., sygn. II OSK 3477/18
Określone w art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym „władztwo planistyczne gminy” polega na wyposażeniu jej w kompetencje do samodzielnego ustalania przeznaczenia terenów, rozmieszczania inwestycji celu publicznego zgodnie z jej interesami oraz zapewnieniem ładu przestrzennego kształtowania polityki przestrzennej.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Sędziowie sędzia NSA Anna Łuczaj sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska-Rzepecka (spr.) po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 13 lipca 2018 r., sygn. akt II SA/Kr 599/18 w sprawie ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] lutego 2018 r., znak: [...] w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. zasądza od [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. na rzecz M. K. kwotę 377 (słownie: trzysta siedemdziesiąt siedem) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 13 lipca 2018 r., sygn. akt II SA/Kr 599/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi [...] spółka z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Wojewody [...] z [...] lutego 2018 r., znak: [...], w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej sieci [...] numer [...], uchylił zaskarżoną oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji i zasądził od Wojewody [...] na rzecz strony skarżącej [...] sp. z o.o. w W. kwotę 997 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał m.in., iż Starosta [...] decyzją z dnia [...] grudnia 2017 r. nr [...] działając na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz art. 104 K.p.a. po rozpatrzeniu wniosku [...] Sp. z.o.o. w W. o pozwolenie na budowę obejmujące budowę stacji bazowej telefonii komórkowej sieci [...] numer [...] składającej się ze stalowej wieży kratowej o wysokości całkowitej 55,45 m wraz z antenami sektorowymi i radioliniowymi, urządzeniami sterującymi APM umieszczonymi na ruszcie stalowym mocowanym do podstawy wieży, wykonaniem ogrodzenia wieży przymocowanego do krawężników wieży oraz zasilania obiektu w energię elektryczną. Anteny sektorowe skierowane będą na azymuty: 30°, 140°, 240°. Przewidziano do montażu: na wysokości 53 m po jednej antenie sektorowej typu ADU4518R8 na azymut pracującej w paśmie 900 i ISOOMHz oraz na wysokości 53 m po dwie anteny sektorowe A704516RO na azymut pracujące w paśmie SOOMHz. Anteny radioliniowe zostaną zainstalowane na wysokości 50,7 m (2 anteny) i 50,9 m (3 anteny) i skierowane na azymuty 11°, 87°, 193°, 126° i 286° - na dz. nr [...] w miejscowości G., gmina K., odmówił zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania decyzji pozwolenia na budowę dla wyżej wymienionej inwestycji. W uzasadnieniu organ podniósł, że ze względu na stwierdzone nieprawidłowości w zakresie określonym w art. 35 ustawy Prawo budowlane organ nałożył na inwestora postanowieniem z dnia [...] września 2017 r., obowiązek uzupełnienia wskazanych braków do dnia [...] października 2017 r. W dniu [...] października 2017 r. wpłynęło pismo, w którym inwestor złożył wyjaśnienia i uzupełnienia do projektu budowlanego, przedkładając poprawione 4 egz. projektu budowlanego wraz z wymaganymi dokumentami. Po weryfikacji uzupełnionej dokumentacji organ stwierdził, że w pkt. 4 postanowienia z dnia [...] września 2017 r. nałożono na inwestora obowiązek wykazania zgodności przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego z zapisami miejscowego planu zagospodarowania w brzmieniu: "Doprowadzić do zgodności planowane zamierzenie budowlane z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego uchwałą nr XIX/110/04 Rady Gminy Kocmyrzów-Luborzyca z dnia 19 lipca 2004 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectw Gminy K. Mając na uwadze zapisy § 5 ust. 10 ww. uchwały w brzmieniu: "Na terenach RL w obrębie całego obszaru objętego planem, ustanawia możliwość lokalizacji nowych stacji bazowych telefonu komórkowej oraz wież radiokomunikacyjnych pod warunkiem zachowania odległości 250 m od granicy wyznaczonych w planie terenów budowlanych oraz istniejących zabudowań. Istniejące stacje bazowe w sołectwach G., P. i P. mogą podlegać remontom, przebudowie i rozbudowie zgodnie z przepisami odrębnymi" - lokalizacja nowych stacji bazowych telefonii komórkowej dopuszczona jest wyłącznie w terenach "RL w obrębie całego obszaru objętego planem". Natomiast dla zaspokojenia ewentualnych potrzeb budowy nowych stacji bazowych telefonii komórkowej oraz wież radiokomunikacyjnych jest wskazana ich lokalizacja wyłącznie w terenach o symbolu RL".
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty