Postanowienie NSA z dnia 25 września 2020 r., sygn. II GSK 835/20
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Dorota Dąbek po rozpoznaniu w dniu 25 września 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T.K. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 2 grudnia 2019 r., sygn. akt IV SAB/Wr 249/19 w zakresie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi T.K. na bezczynność Prezesa Sądu Rejonowego w Wałbrzychu w przedmiocie postępowania nadzorczego nad działalnością komornika sądowego postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, objętym skargą kasacyjną postanowieniem z 2 grudnia 2019 r., sygn. akt IV SAB/Wr 249/19, działając na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, dalej cyt. jako: p.p.s.a.), odrzucił skargę T.K. (dalej: skarżący) na bezczynność Prezesa Sądu Rejonowego w Wałbrzychu w przedmiocie przeprowadzenia postępowania nadzorczego nad działalnością komornika sądowego.
W uzasadnieniu sąd pierwszej instancji wskazał, że pismem z 4 listopada 2019 r. skarżący wniósł skargę na bezczynność Prezesa Sądu Rejonowego w Wałbrzychu (dalej: organ) "(...) w sprawie nie wszczęcia i nie prowadzenia postępowania w trybie administracyjnym dotyczącej nadzoru nad komornikami wg kompetencji przypisanych prawem w tym według przepisów Ministra Sprawiedliwości". W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej odrzucenie, ewentualnie oddalenie wskazując, że dotyczy ona czynności podejmowanych w toczącym się postępowaniu sądowym i egzekucyjnym i nie mieści się w katalogu aktów i czynności podlegających kognicji sądu administracyjnego.
WSA we Wrocławiu odrzucił skargę stwierdzając, że została złożona w sprawie niepodlegającej kontroli sądu administracyjnego, bowiem sądy administracyjne nie sprawują kontroli nad prezesami sądów rejonowych, nie są również władne do orzekania w sprawie nadzoru judykacyjnego wykonywanego przez sądy powszechne. Wskazał, że kwestia nadzoru administracyjnego prezesa sądu rejonowego nad działalnością komorników sądowych pozostaje w sferze jego uprawnień wynikających z ustawy z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 771 ze zm., dalej cyt. jako: ustawa o komornikach sądowych), gdzie określono również ramy nadzoru judykacyjnego sprawowanego przez sądy powszechne. W obu przypadkach, odnoszących się zarówno do kwestii nadzoru w trybie administracyjnych, jak i orzeczniczym, brak jest jednak regulacji, które poddawałyby te czynności nadzorcze kontroli sprawowanej przez sądy administracyjne. W art. 171 powołanej ustawy wskazano, że nadzór zwierzchni nad działalnością komorników sprawuje Minister Sprawiedliwości, do którego kompetencji należy również uchylanie lub zmienianie zarządzeń nadzorczych prezesów właściwych sądów powszechnych. WSA wskazał również, że zgodnie z art. 767 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 1360 ze zm.; dalej cyt. jako: k.p.c.) na czynności komornika sądowego przysługuje co do zasady skarga do sądu rejonowego. Dotyczy to także zaniechania przez komornika dokonania czynności. Skargę rozpoznaje sąd właściwy ze względu na siedzibę kancelarii komornika sądowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty