Wyrok NSA z dnia 12 sierpnia 2020 r., sygn. I GSK 888/17
Podatek akcyzowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia del. WSA Izabella Janson (spr.) po rozpoznaniu w dniu 12 sierpnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 26 lipca 2017 r., sygn. akt III SA/Po 433/17 w sprawie ze skargi [...] na interpretację indywidualną Ministra Rozwoju i Finansów z dnia [...] grudnia 2016 r., nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 26 lipca 2017r., sygn. akt III SA/Po 433/17 uwzględnił skargę [...] (dalej też: "strona", "skarżąca", "Spółka") i uchylił interpretację indywidualną Ministra Rozwoju i Finansów z dnia [...] grudnia 2016r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej (pkt I wyroku), orzekając o kosztach postępowania (pkt II wyroku).
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny, z którego wynikało, że w dniu [...] czerwca 2014r. skarżąca wystąpiła do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej.
We wniosku przedstawiono organowi podatkowemu następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji materiałów izolacyjnych z włókna drzewnego. W ramach tej działalności nabywa i zużywa na własne potrzeby energię elektryczną. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Nie posiada żadnej koncesji dotyczącej energii elektrycznej. Na gruncie ustawy o podatku akcyzowym posiada status nabywcy końcowego. W związku z zamiarem rozpoczęcia odsprzedaży energii elektrycznej z marżą, Spółka wystąpiła do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: "Prezes URE") z wnioskiem o wydanie koncesji na obrót energią elektryczną. Spółka, jako podmiot zużywający znaczne ilości energii elektrycznej, we wrześniu i w listopadzie przedstawiła Prezesowi URE oświadczenia o poziomie zużycia energii elektrycznej na postawie których, Prezes URE wpisał Spółkę na listę odbiorców przemysłowych na rok 2013 oraz na rok 2014. W konsekwencji, Spółka, jako odbiorca przemysłowy, zobowiązana jest przedstawiać do umorzenia przez Prezesa URE określoną ilość świadectw pochodzenia energii elektrycznej, wytworzonej z odnawialnych źródeł energii. Przepisy prawa energetycznego wymagają, aby umorzenie zostało dokonane do dnia 31 marca roku następnego po roku, za który umarzane są świadectwa. W celu spełnienia ciążącego na Spółce obowiązku związanego z przedstawieniem do umorzenia świadectw pochodzenia dotyczących określonej ilości energii elektrycznej i uniknięcia konieczności uiszczenia opłaty zastępczej w odniesieniu do 2013r. Spółka nabywa od właściwych podmiotów stosowne świadectwa pochodzenia. Wypełniając swoje obowiązki Spółka w dniu [...] marca 2014r. przedstawiła Prezesowi URE świadectwa pochodzenia za 2013r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty