Postanowienie NSA z dnia 17 października 2024 r., sygn. I FZ 82/24
1. Istota wymogu z art. 194 § 3 in fine P.p.s.a. w postaci zwięzłego uzasadnienia zażalenia sprowadza się do nałożenia na wnoszącego zażalenie obowiązku przedstawienia zwięzłego zbioru argumentów, motywów i ewentualnie dowodów z dokumentów uzasadniających jego działanie wyrażone w zaskarżeniu orzeczenia sądowego oraz własnego stanowiska w zakresie negatywnej oceny takiego orzeczenia. Wskazany zbiór zapatrywań wnoszącego zażalenie musi odnosić się wprost do kwestionowanego orzeczenia sądowego, a nie jedynie wyrażać jego ogólnikowe stwierdzenia mogące przystawać do dowolnej sprawy.
2. Zwrot „zwięzłe uzasadnienie zażalenia”, użyty w art. 194 § 3 in fine P.p.s.a., co do zasady nie może być rozumiany w ten sposób, że sprowadza się do przedstawienia jednozdaniowej informacji o występowaniu w systemie prawnym ustawy zasadniczej, ratyfikowanych konwencji i innych ustaw.
3. Nie każde pismo strony złożone w związku z daną sprawą prowadzoną w wojewódzkim sądzie administracyjnym, nawet jeśli nazwano je mianem zarezerwowanym dla środka zaskarżenia znanego ustawie (np. zażaleniem, o którym mowa w art. 194 § 1 P.p.s.a.) i wniesiono w terminie przewidzianym dla takiego środka, ma rzeczywiście charakter pisma procesowego, które należy rozpoznać w ramach objętej niezawisłością sędziowską czynności orzeczniczej podejmowanej w tej konkretnej sprawie. Takie pismo - zależnie od przypadku, w tym zwłaszcza gdy w swej istocie dotyczy innej sfery niż czynności sądu podlegające zaskarżeniu w toku instancji - winno być rozpatrywane w ramach skarg i wniosków związanych z działalnością sądów administracyjnych w trybie określonym w art. 41a i nast. P.u.s.p. w związku z art. 29 § 1 P.u.s.a., a nie poprzez automatyczne nadawanie mu biegu właściwego dla wspomnianej działalności z zakresu stricte orzeczniczego.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Hieronim Sęk po rozpoznaniu w dniu 17 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej zażalenia J. J. z dnia 19 stycznia 2024 r. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 11 grudnia 2023 r., sygn. akt I SA/Kr 781/19 o odrzuceniu dwóch zażaleń J. J. z dnia 15 września 2023 r. na dwa postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 11 sierpnia 2023 r., sygn. akt I SA/Kr 781/19, odpowiednio o odrzuceniu: 1) zażalenia J. J. z dnia 25 listopada 2022 r. na postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 października 2022 r., sygn. akt I FZ 181/22, oddalające zażalenie J. J. z dnia 29 kwietnia 2022 r. na zarządzenie Przewodniczącego Wydziału z dnia 15 kwietnia 2022 r. o wezwaniu do uiszczenia wpisu od zażalenia J. J. z dnia 7 stycznia 2022 r. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 8 grudnia 2021 r., sygn. akt I SA/Kr 781/19 oraz 2) zażalenia J. J. z dnia 31 marca 2023 r. na zarządzenie Przewodniczącego Wydziału z dnia 11 stycznia 2023 r. o wezwaniu do wykonania prawomocnego zarządzenia Przewodniczącego Wydziału z dnia 15 kwietnia 2022 r. o wezwaniu do uiszczenia wpisu od zażalenia J. J. z dnia 7 stycznia 2022 r. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 8 grudnia 2021 r., sygn. akt I SA/Kr 781/19 w sprawie ze skargi J. J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 26 kwietnia 2019 r. znak: SKO.SW/4101/165/2018 w przedmiocie zwrotu podatku akcyzowego od paliwa rolniczego postanawia: odrzucić zażalenie J. J. z dnia 19 stycznia 2024 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty