23.06.2020

Wyrok NSA z dnia 23 czerwca 2020 r., sygn. I GSK 386/20

Finanse publiczne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.) po rozpoznaniu w dniu 23 czerwca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 października 2019 r. sygn. akt V SA/Wa 999/19 w sprawie ze skargi Gminy [...] na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] marca 2019 r. nr [...] w przedmiocie określenia przypadającej do zwrotu do budżetu państwa części dotacji celowej wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 23 października 2019r., sygn. akt V SA/Wa 999/19,

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Gminy [...] na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] marca 2019r. w przedmiocie określenia kwoty dotacji przypadającej do zwrotu.

Skargę kasacyjną od tego wyroku wywiodła Gmina [...],

zaskarżając ten wyrok, na podstawie art. 173 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2017r. poz. 1369

z późn. zm.), zwanej p.p.s.a., w całości.

Zaskarżonemu wyrokowi Gmina zarzuciła naruszenie:

1) przepisów postępowania w stopniu mającym istotny wpływ na wynik sprawy, a to:

a) art. 145 § 1 pkt. 1 lit. a) i c) p.p.s.a. - polegające na nieuwzględnieniu skargi mimo istnienia podstaw do jej uwzględnienia i uchylenia zaskarżonej decyzji;

b) art. 151 p.p.s.a. - polegające na oddaleniu skargi mimo istnienia podstaw do jej uwzględnienia oraz

2) przepisów prawa materialnego, a to:

a) art. 129 ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j.: Dz.U.

z 2017r. poz. 2077), zwanej u.f.p., w zw. z art. 167 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997r. Konstytucja RP (Dz.U. z 1997r. nr 78, poz. 483), art. 49 ust. 5 ustawy z dnia

13 listopada 2003r. (t.j.: Dz.U. z 2018r. poz. 1530), zwanej ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, oraz art. 8 ust. 3 w zw. z ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz.U. z 2020 poz. 713), zwanej u.s.g., poprzez błędną wykładnię tych przepisów i przyjęcie, że wysokość dotacji celowej na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej może być ustalana przez dysponentów części budżetowych z pominięciem przepisów, które określają że wysokość tej dotacji powinna być ustalana adekwatnie do rzeczywistych kosztów wykonania zadań;

b) art. 167 ust. 1 Konstytucji, art. 49 ust. 5 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz art. 8 ust. 3 w zw. z ust. 1 u.s.g., poprzez błędną wykładnię i przyjęcie, że wysokość dotacji celowej na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej powinna być ustalana w oparciu o nierzetelne współczynniki czasu pracy i stawki roboczogodziny wynikające z wytycznych Ministra Finansów z

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne