Postanowienie NSA z dnia 12 grudnia 2019 r., sygn. I OSK 961/18
Służba celna
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędzia del. WSA Maciej Busz Protokolant starszy asystent sędziego Joanna Ukalska po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 28 listopada 2017 r. sygn. akt III SA/Kr 956/17 w sprawie ze skargi W.M. na czynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w [...] z dnia [...] maja 2017 r. nr [...] w przedmiocie propozycji zatrudnienia dla funkcjonariusza postanawia: 1. uchylić zaskarżony wyrok i odrzucić skargę; 2. odstąpić od zasądzenia kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 28 listopada 2017 r., sygn. akt III SA/Kr 956/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, po rozpoznaniu skargi W. M. na czynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w K. z dnia [..] maja 2017 r. nr [..] w przedmiocie propozycji zatrudnienia dla funkcjonariusza, w pkt I stwierdził bezskuteczność zaskarżonej czynności Dyrektora Izby Administracji Skarbowej, w pkt 2 uznał obowiązek Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w K. do przedłożenia Skarżącej pisemnej propozycji warunków zatrudnienia albo pełnienia służby, która uwzględnia posiadane kwalifikacje i przebieg dotychczasowej służby Skarżącej, a także dotychczasowe miejsce jej zamieszkania, zaś w pkt 3 zasądził koszty postępowania sądowego.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w K. pismem z dnia [..] maja 2017r. znak [..] złożył W. M. propozycję określającą warunki zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej w Izbie Administracji Skarbowej w K.
Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na powyższą propozycję wniosła W. M.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, badając dopuszczalność skargi, wskazał, że propozycję z art. 165 ust. 7 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (dalej p.w.k.a.s.) należy traktować jako akt lub czynność, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. Czynnością, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., jest bowiem indywidualna czynność o charakterze władczym, rozstrzygająca o tym, czy konkretnemu podmiotowi przysługuje określone uprawnienie wynikające z przepisu prawa albo czy ciążą na nim z mocy prawa określone obowiązki. Taka sytuacja zachodzi, zdaniem Sądu, w analizowanym przypadku, gdyż objęta kontrolą Sądu pisemna propozycja rozstrzyga o tym, że funkcjonariusz otrzymał jednostronnie zredagowaną propozycję zatrudnienia na określonych także jednostronnie i władczo warunkach.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty