24.09.2019

Wyrok NSA z dnia 24 września 2019 r., sygn. II OSK 2139/18

Budowlane prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędzia del. NSA Andrzej Irla (spr.) po rozpoznaniu w dniu 24 września 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Sp. z o.o. z siedzibą w N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 21 marca 2018 r., sygn. akt II SA/Wr 714/17 w sprawie ze skargi [...] Sp. z o.o. z siedzibą w N. postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we W. z dnia [...] sierpnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku przedłożenia określonych dokumentów oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu objętym skargą kasacyjną wyrokiem

z dnia 21 marca 2018 r. (sygn. akt II SA/Wr 714/17) oddalił skargę [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we [...] z dnia [...] sierpnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku przedłożenia określonych dokumentów.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w [...] (dalej PINB) postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2017 r. wydanym na podstawie art. 49b ust. 2 i 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 290) w sprawie wybudowania

bez wymaganego zgłoszenia przyłącza elektroenergetycznego do zasilania węzła betoniarskiego zlokalizowanego na działce nr [...] obr. [...], m. [...], ze stacji transformatorowej usytuowanej na działce nr [...] obr. [...], m. [...], nałożył na inwestora

- [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...], obowiązek przedłożenia do 25 sierpnia 2017 r. dokumentów niezbędnych w procedurze legalizacyjnej. W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że w trakcie postępowania dotyczącego samowolnego wybudowania przyłącza elektroenergetycznego do zasilania węzła betoniarskiego na działce nr [...] obr. [...] w [...] ustalono, iż budowę tego przyłącza zakończono w 2001 r. Inwestor - [...] sp. z o.o. - nie dokonał zgłoszenia zamiaru budowy tej inwestycji. Zgodnie z art. 29 ust.1 pkt 20 Prawa budowlanego, budowa przyłączy elektroenergetycznych nie wymaga pozwolenia na budowę, natomiast zgodnie z art. 30 ust.1 pkt 1a tej ustawy budowa taka wymaga zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej. Wobec realizacji tej inwestycji bez zgłoszenia, w sprawie zastosowanie ma art. 49b ust. 2 Prawa budowalnego, który przewiduje procedurę legalizacyjną. Stwierdził organ I instancji, że zgodnie z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Nr [...] miasta [...], uchwalonego uchwałą Nr XXVII/241/17 Rady Miejskiej w [...] z dnia [...].03.2017 r., przedmiotowe przyłącze znajduje się na terenie oznaczonym symbolem 1EC/0/P. Zgodnie z §19 ust. 1 powołanego planu miejscowego, wskazana jednostka planistyczna to teren produkcji energii elektrycznej i cieplnej, gospodarki odpadami i przemysłu. Uznał PINB, że budowa przyłącza elektroenergetycznego nie narusza ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nadto, wybudowane przyłącze nie narusza przepisów w stopniu uniemożliwiającym doprowadzenie do stanu zgodnego z prawem.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne