26.11.2019

Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2019 r., sygn. II OSK 3311/19

Administracyjne postępowanie

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Jerzy Stelmasiak po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 17 czerwca 2019 r. sygn. akt II SA/Kr 515/19 w sprawie ze sprzeciwu A. sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie od decyzji Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z dnia [...] kwietnia 2019 r., znak: [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie budowy stacji telefonii komórkowej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 17 czerwca 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił sprzeciw A. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: Spółka) od decyzji Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z [...] kwietnia 2019 r. w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie budowy stacji bazowej telefonii komórkowej.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wyjaśnił, że Stowarzyszenie Ekologiczne "[...]" z siedzibą w S. (dalej: Stowarzyszenie) wniosło do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta Nowego Sącza o wyłączenie z eksploatacji i rozbiórkę stacji bazowej telefonii komórkowej, mobilnego internetu i TV nr [...], zlokalizowanych na dachu hotelu "[...]" w Nowym Sączu.

Decyzją z 24 lipca 2018 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Nowego Sącza umorzył postępowanie administracyjne w sprawie budowy przedmiotowej stacji bazowej.

W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, że na dachu budynku hotelu "[...]" w 2010 r. zostały zamontowane trzy konstrukcje wsporcze o wysokości nieprzekraczającej 3 m, na których zostało zamontowanych 6 anten, po 2 na każdej konstrukcji. Roboty budowlane zostały zrealizowane bez pozwolenia na budowę lub zgłoszenia w organie administracji architektoniczno-budowlanej. W latach 2011 - 2014 doszło do zwiększenia ilości anten sektorowych do liczby 9 i zwiększenia mocy poszczególnych z nich. Pod koniec 2016 r. Spółka ponownie zwiększyła ilość anten sektorowych do 10 oraz zwiększyła moc istniejących. Na roboty budowlane związane z instalacją dodatkowych anten sektorowych Spółka nie uzyskała stosownych pozwoleń na budowę ani też nie dokonała ich zgłoszenia. Zdaniem organu I instancji, kluczowym zagadnieniem w sprawie była kwalifikacja wykonanych robót budowlanych (budowa trzech konstrukcji wsporczych oraz montaż dodatkowych anten i wymiana istniejących anten) jako robót budowlanych polegających na instalowaniu urządzeń. W ocenie organu I instancji, prace tego rodzaju nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę, co wynika z art. 29 ust 2 pkt 15 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2018 r., poz. 1202 ze zm. - dalej: Prawo budowlane).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne