Wyrok NSA z dnia 10 czerwca 2019 r., sygn. II OSK 1424/18
Budowlane prawo; Umorzenie postępowania
Dnia 10 czerwca 2019 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Miron Sędziowie sędzia NSA Tomasz Zbrojewski sędzia del. NSA Jerzy Solarski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 10 czerwca 2019 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G.G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 stycznia 2018 r. sygn. akt II SA/Wr 696/17 w sprawie ze skargi G.G. na decyzję Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...]2017 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego w sprawie legalności budowy wiaty oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 9 stycznia 2018 r. sygn. II SA/Wr 696/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (dalej: "WSA"), oddalił skargę G.G. (dalej: "Skarżący") na decyzję Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu (dalej: "WINB") z dnia [...]2017 r. nr [...]w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie legalności budowy wiaty.
W uzasadnieniu przedstawiono następującą argumentację faktyczną i prawną:
wnioskiem z dnia [...]2017 r., uzupełnionym pismem z dnia [...]2017 r. Skarżący wystąpił do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B. (dalej: "PINB") z żądaniem zbadania legalności robót budowlanych realizowanych na nieruchomości przy ul. H. w B.. PINB dokonał oględzin wskazanej nieruchomości a następnie zawiadomił strony o wszczęciu postępowania w sprawie legalności budowy wiaty zlokalizowanej na działce nr [...]przy granicy z działką nr [...], po czym decyzją z dnia [...]2017 r. nr [...], umorzył postępowanie w sprawie. Nawiązując do ustaleń kontroli podał, że na przełomie marca i kwietnia 2017 r. inwestor wybudował przy granicy z działką nr [...]wiatę drewnianą o wymiarach 16,80 x 1,56 m i wysokości maksymalnie 3,26 m., pokrytą dachówką ceramiczną karpiówką. Wiata nie posiada ścian, odprowadzanie wód opadowych z dachu odbywa się za pomocą rynien i rur spustowych do studni wykonanej na posesji inwestora. Pomiędzy posesjami nr [...] i [...] istnieje mur z bloczków betonowych grubości 24 cm o wysokości maksymalnie 2,20 m. Nie stwierdzono, by wiata była użytkowana jako skład drewna czy też miejsce postoju samochodów. Inwestycja została zrealizowana na podstawie zgłoszenia dokonanego w dniu [...]2017 r. w Starostwie Powiatowym w B.. Dla terenu, na którym znajduje się przedmiotowa działka, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wprowadza przeznaczenie podstawowe: teren zabudowy jednorodzinnej i przeznaczenie uzupełniające: usługi nieuciążliwe o charakterze lokalnym, stanowiące nie więcej niż 30% powierzchni użytkowej budynku. Plan nie wprowadza ograniczeń w zakresie lokalizowania wiat na terenie opisanej nieruchomości. Wobec braku legalnej definicji wiaty w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2016 r. poz. 290 ze zm., dalej: "P.b."), PINB uwzględnił poza znaczeniem przyjętym w języku potocznym poglądy orzecznictwa, definicję zaczerpniętą z rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB). Wskazał, że art. 29 P.b. zawiera katalog obiektów i robót budowlanych, których wykonanie nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, w tym zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2c P.b. pozwolenia na budowę nie wymaga budowa wiat o powierzchni zabudowy do 50 m², sytuowanych na działce, na której znajduje się budynek mieszkalny lub przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe, przy czym łączna liczba tych wiat na działce nie może przekraczać dwóch na każde 1000 m² powierzchni działki. Stosownie do art. 30 ust. 1 P.b. budowa taka nie wymaga również zgłoszenia właściwemu organowi, co oznacza, że może ona zostać zrealizowana bez jakiejkolwiek akceptacji organu architektoniczno-budowlanego. Przepis też nie wprowadza zastrzeżeń co do przeznaczenia wiaty i funkcji, jaką ona pełni. Nie ma również konieczności doprowadzenia wiaty do zgodności z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2015 r. poz. 1422 ze zm., dalej: "rozporządzenie z 12 kwietnia 2002 r."), gdyż przepisy te nie odnoszą się do wiat. W trakcie oględzin nie stwierdzono, aby wiata była użytkowana jako miejsce składu opału na paliwo stałe, garaż samochodowy czy wydzielone miejsce postojowe przeznaczone dla samochodu osobowego, natomiast kompetencje w zakresie ochrony przeciwpożarowej mają organy ochrony przeciwpożarowej. Wobec powyższego uznano, że postępowanie administracyjne w sprawie legalności wiaty jest bezprzedmiotowe.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty