Wyrok NSA z dnia 19 czerwca 2019 r., sygn. I OSK 2321/17
Ruch drogowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia NSA Mirosław Wincenciak sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) Protokolant asystent sędziego Piotr Polak po rozpoznaniu w dniu 19 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 18 maja 2017 r. sygn. akt II SA/Rz 66/17 w sprawie ze skargi R. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w R. z dnia [...] listopada 2016 r. nr [...] w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z dnia 18 maja 2017r. sygn. akt II SA/Rz 66/17, oddalił skargę R. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w R. z dnia [...] listopada 2016r. nr [...] w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy.
Wyrok został podjęty w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Decyzją z dnia [...] października 2016r. Starosta D. orzekł o zatrzymaniu R. L. prawa jazdy kat. B, wydanego w dniu 8 czerwca 2016r. przez Starostę D., na okres trzech miesięcy, po otrzymaniu od Komendanta Powiatowego Policji w P. zawiadomienia o tym, że w dniu [...] września 2016r. skarżący prowadził pojazd z prędkością przekraczającą dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym. Z uwagi na fakt, że skarżący w czasie kontroli drogowej nie posiadał przy sobie dokumentu prawa jazdy - organ wezwał go do zwrotu posiadanego dokumentu, informując że trzymiesięczny okres zatrzymania prawa jazdy będzie naliczony od dnia zwrotu tego dokumentu.
Po rozpatrzeniu odwołania skarżącego, decyzją z dnia [...] listopada 2016r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w R., na podstawie art. 102 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011r. o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2016r. poz. 627 ze zm.), dalej w uzasadnieniu przywoływanej jako "u.k.p.", w związku z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 marca 2015r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 541), dalej w uzasadnieniu przywoływanej jako "ustawa zmieniająca", utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. Organ odwoławczy podkreślił, że podstawą zatrzymania prawa jazdy w drodze decyzji administracyjnej jest ujawnienie przez uprawnionego funkcjonariusza czynu polegającego na kierowaniu pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym. Wskazał też, że w tego rodzaju postępowaniu organ nie weryfikuje informacji zawartych w zawiadomieniu Komendanta Powiatowego Policji, ale związany jest domniemaniem prawdziwości informacji zawartych w dokumencie urzędowym. Podkreślił również obligatoryjność decyzji wydawanej na podstawie art. 102 ust. 1 pkt 4 u.k.p.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty