Wyrok NSA z dnia 16 maja 2019 r., sygn. I OSK 2261/17
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Monika Nowicka Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) Protokolant: starszy inspektor sądowy Karolina Kubik po rozpoznaniu w dniu 16 maja 2019 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Skarbu Państwa-P. w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 18 maja 2017 r. sygn. akt II SA/Go 154/17 w sprawie ze skargi Skarbu Państwa-P. w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zmiany zapisu w dowodzie rejestracyjnym rodzaju pojazdu oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 18 maja 2017r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oddalił skargę Skarbu Państwa - P. w G. z dnia [...] grudnia 2016r. nr [...] w przedmiocie odmowy zmiany zapisu w dowodzie rejestracyjnym rodzaju pojazdu.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Decyzją z dnia [...] grudnia 2016r. nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w G., po rozpoznaniu odwołania Skarbu Państwa - P. w G., utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta G. z dnia [...] sierpnia 2016r. znak: [...] o odmowie zmiany zapisu w dowodzie rejestracyjnym rodzaju pojazdu z "ciągnik samochodowy" na "samochód ciężarowy", wskazując na prawidłowość dokonanego zapisu. Organ odwoławczy stwierdził bowiem, że z uwagi na istnienie w aktach sprawy dokumentacji wskazującej zarówno, że przedmiotowy pojazd V. należy uznać za ciągnik samochodowy, jak również, że jest on samochodem ciężarowym, organ - na wniosek skarżącego - zwrócił się o opinię biegłego sądowego w zakresie techniki samochodowej i ruchu drogowego z listy Prezesa Sądu Okręgowego w Gorzowie Wielkopolskim o określenie rodzaju przedmiotowego pojazdu, który według dokumentów został zarejestrowany jako "ciągnik samochodowy inny", a według właściciela pojazdu powinien być zarejestrowany jako "samochód ciężarowy". Organ podkreślił, że we wnioskach opinii nr [...] z dnia [...] października 2015r. biegły stwierdził, że przedstawiony do oględzin pojazd po pierwszym dopuszczeniu do ruchu nie podlegał kolejnym przebudowom mogącym wpłynąć na zmianę rodzaju pojazdu, a parametry techniczne ustalone podczas czynności przy pierwszej rejestracji pojazdu pozostają aktualne. Nadto biegły uznał, że uwzględniając przeznaczenie pojazdu - jego zasadniczą funkcję jako pojazdu do przewozu dłużycy - prawidłowa jest kwalifikacja jako "ciągnik samochodowy inny" i to zarówno w momencie jego pierwszej rejestracji, jak i aktualnie. Po zgłoszeniu uwag do sporządzonej opinii, biegły podtrzymując zajęte w niej stanowisko podkreślił, że opiniowany samochód nie posiada skrzyń ładunkowych czy też innego wyposażenia umożliwiającego przewóz ładunku i jest przystosowany jedynie do przewozu (technologicznego) wózka transportowego, który wraz z tym pojazdem tworzy zespół pojazdów do załadunku dłużycy jako zespołu pojazdów połączonych poprzez przewożony ładunek. Biegły zwrócił również uwagę, że w zamieszczonym w dokumentacji pojazdu "wyciągu z homologacji" pojazdów niekompletnych pojazd jest co prawda zapisany jako "podwozie samochodu ciężarowego terenowego", jednakże w toku kolejnego etapu kompletacji został zabudowany m.in. obrotnicą z kłonicami w celu przewozu dłużnicy w połączeniu (poprzez ładunek) z wózkiem transportowym i po zakończeniu kompletacji pojazdu został on zmieniony na "ciągnik samochodowy inny". Mając na uwadze powyższe, w ocenie organu II instancji, przedmiotowy pojazd należało uznać za ciągnik samochodowy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty