27.06.2019

Postanowienie NSA z dnia 27 czerwca 2019 r., sygn. II GSK 429/19

Odmowa dopuszczenia do egzaminu na superwizora pracy socjalnej jest decyzją administracyjną (a nie pismem informacyjnym) centralnej komisji egzaminacyjnej, od której można się odwołać w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego.

Serwis Prawno-Pracowniczy nr 11/2021

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki (spr.) Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Protokolant Anna Ważbińska-Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 27 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M.S. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 grudnia 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 1065/18 w sprawie ze skargi M.S. na pismo Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] marca 2018 r. nr [...] w przedmiocie niedopuszczenia do egzaminu na superwizora pracy socjalnej postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.

Uzasadnienie

Postanowieniem z 5 grudnia 2018 r., sygn. akt VI SA/Wa 1065/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę M.S. na pismo Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z [...] marca 2018 r. w przedmiocie niedopuszczenia do egzaminu na superwizora pomocy socjalnej.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Pismem z [...] października 2017 r. Centralna Komisja Egzaminacyjna ds. Stopni Specjalizacji Zawodowej Pracowników Socjalnych Działająca Przy Ministrze Rodziny Pracy i Polityki Społecznej poinformowała M.S. (dalej "skarżący"), że nie spełnia on kryteriów wskazanych w art. 3 ustawy z dnia 5 października 2015 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej (Dz. U. poz. 1310) i tym samym nie ma podstaw do pozytywnego rozpatrzenia jego wniosku o dopuszczenie do egzaminu na superwizora pracy socjalnej.

Skarżący złożył odwołanie od powyższego pisma i wniosek o przywrócenie terminu do jego wniesienia.

Pismem z [...] marca 2018 r. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (dalej "Minister") wyjaśnił, że zawarty w § 12 rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 grudnia 2016 r. w sprawie superwizji pracy socjalnej (Dz.U. z 2016 r. poz. 2087; dalej "rozporządzenie") zwrot "podejmuje decyzję" nie jest tożsamy z pojęciem "wydaje decyzję", jakim posługuje się kodeks postępowania administracyjnego. Zdaniem organu, przepisy ww. rozporządzenia nie mówią o wydawaniu decyzji administracyjnej ani też nie określają procedury odwoławczej. Centralna Komisja Egzaminacyjna nie ma więc podstaw prawnych do podejmowania czynności w sprawie odwołania od niedopuszczenia do egzaminu na superwizora pracy socjalnej. Skoro ani rozporządzenie, ani ustawa o pomocy społecznej nie przewidują trybu odwoławczego do wniesienia odwołania, brak jest także podstawy prawnej do orzekania w przedmiocie przywrócenia terminu do wniesienia odwołania. Działająca przy ministrze właściwym do spraw zabezpieczenia Centralna Komisja Egzaminacyjna ds. Stopni Specjalizacji Zawodowej Pracowników Socjalnych nie jest organem uprawnionym do wydawania aktów o charakterze władczym, takich jak decyzje administracyjne. Komisja Egzaminacyjna nie jest także organem administracji powołanym do władczego działania w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.; dalej "p.p.s.a.").

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne