30.01.2019 Ubezpieczenia

Postanowienie NSA z dnia 30 stycznia 2019 r., sygn. II GSK 2093/18

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Małgorzata Rysz po rozpoznaniu w dniu 30 stycznia 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. R. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 maja 2018 r. sygn. akt VII SA/Wa 933/18 w zakresie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi M. R. na czynności Rady Ministrów w przedmiocie procesu legislacyjnego postanawia: 1) sprostować oczywistą omyłkę w uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia w ten sposób, że na stronie drugiej w wersie trzecim od góry w miejsce "E. K." wpisać "M. R."; 2) oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z 29 maja 2018 r. (sygn. akt VII SA/Wa 933/18) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, działając na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (obecnie t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.; dalej: ppsa), odrzucił skargę M. R. (dalej: skarżąca) na czynności Rady Ministrów w przedmiocie procesu legislacyjnego.

WSA stwierdził, że w skardze wskazano, iż została ona złożona na "inny akt lub czynność" w rozumieniu art. 3 § 2 pkt 4 ppsa, którą - w ocenie skarżącej - jest czynność Rady Ministrów, Sejmu RP, Senatu RP i Prezydenta RP, polegająca na przyjęciu z inicjatywy Rady Ministrów przez Parlament i podpisaniu przez Prezydenta RP ustawy z 25 maja 2017 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r., poz. 1200; dalej: ustawa zmieniająca), w zakresie, w jakim ustawa ta - zdaniem skarżącej - stanowi akt administracyjny, to jest w zakresie jej art. 2 pkt 2.

Zdaniem WSA, zaskarżony przez skarżącą szeroko pojęty proces legislacyjny nie stanowi czynności, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ppsa. WSA stwierdził, że w orzecznictwie sądowoadministracyjnym ukształtował się podgląd, że przez akty lub inną czynność, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ppsa, należy rozumieć głównie działania materialno-techniczne, wywołujące określone skutki prawne. WSA dodał, że aby akty lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ppsa, polegały kontroli sądów administracyjnych, to: 1) nie mogą mieć charakteru decyzji czy postanowienia wydanego w postępowaniu jurysdykcyjnym, egzekucyjnym lub zabezpieczającym, 2) powinny być skierowane do indywidualnego podmiotu i dotyczyć jego uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp