29.10.2019 Podatki

Wyrok NSA z dnia 29 października 2019 r., sygn. I GSK 294/17

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia del. WSA Stefan Kowalczyk Protokolant Kinga Migdalska po rozpoznaniu w dniu 29 października 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 19 stycznia 2017 r. sygn. akt III SA/Po 237/16 w sprawie ze skargi J. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] lutego 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 19 stycznia 2017 r., sygn. akt III SA/Po 237/16 oddalił skargę J. P. (dalej: skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. (dalej: Dyrektor IC) z dnia [...] lutego 2016 r., nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Sąd I instancji rozstrzygał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Decyzją z dnia [...] lipca 2015 r. Naczelnik Urzędu Celnego w P. określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki [...], o numerze nadwozia [...], pojemności silnika 2987 cm³, rok produkcji 2008, w wysokości 22.747,00 zł.

Orzekając na skutek odwołania Dyrektor IC decyzją z dnia [...] lutego 2016 r. utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.

Dyrektor IC zaznaczył, że ustaleń co do jego zasadniczego przeznaczenia dokonał w oparciu o zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, który przemawia za stanowiskiem, iż przedmiotowy pojazd jest zasadniczo przeznaczony do przewozu osób z funkcją możliwości przewozu towarów. Zdaniem organu odwoławczego, w tym szczególnie na podstawie zagranicznych i krajowych dokumentów rejestracyjnych pojazdu (m.in. także zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym z dnia 15 kwietnia 2013 r.), wyceny dokonanej w Systemie Wyceny Wartości Pojazdów EurotaxGlass,s nr 64254 i załączonego zdjęcia poglądowego, oświadczenia przedstawiciela producenta, spółki z o.o. "[...]" oraz katalogu producenta stwierdzono, że samochód wyróżnia się dwubryłowym, zamkniętym i przeszklonym dookoła nadwoziem (przeszklone panele boczne oraz drzwi) wyposażonym w 5 miejsc siedzących ulokowanych w dwóch rzędach wskazuje, że pojazd ten powinien zostać sklasyfikowany jako samochód osobowy w rozumieniu art. 100 ust. 4 u.p.a., tj. pojazd samochodowy objęty pozycją CN 8703 przeznaczony zasadniczo do przewozu osób, inny niż objęty pozycją 8702. Nadto skarżący nie wskazał istotnych i konkretnych okoliczności wymagających przeprowadzenia dowodu z oględzin pojazdu i opinii biegłego, nie przedłożył tez jakichkolwiek dowodów, które by uzasadniały przedmiotowe żądania.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty