Wyrok NSA z dnia 10 września 2019 r., sygn. II GSK 1387/17
Drogi publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Sylwester Miziołek (spr.) Protokolant Beata Kołosowska po rozpoznaniu w dniu 10 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej ze skargi kasacyjnej D. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 21 grudnia 2016 r. sygn. akt III SA/Po 1274/15 w sprawie ze skargi D. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. uchyla zaskarżona decyzję i poprzedzającą ją decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] sierpnia 2015 r. nr [...] 3. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz D. K. 7 092 (siedem tysięcy dziewięćdziesiąt dwa) złote tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 21 grudnia 2016 r. o sygn. akt III SA/Po 1274/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (dalej Sąd I instancji, bądź WSA) oddalił skargę D. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie nałożenie kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę.
Powyższy wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W dniu [...] lipca 2015 r. w P. na ulicy L., leżącej w ciągu drogi krajowej nr [...] (droga o dopuszczalnym nacisku osi do 10 t), Inspekcja transportu Drogowego zatrzymała do kontroli pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika samochodowego marki Volvo wraz z trzyosiową naczepą marki Krone Pojazdem kierował M. N., który wykonywał przejazd drogowy z ładunkiem drutu w kartonach umieszczonych na paletach (ładunek podzielny) w imieniu przedsiębiorcy D. K., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą "[...]" D. K. Przeprowadzono kontrolę normatywności zespołu pojazdów na legalizowanym punkcie kontroli w Poznaniu przy pomocy przenośnych wag do pomiarów statycznych SAW 10CII. Wyniki badania, utrwalono protokołem kontroli gdzie stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku osi napędowej na drogę o 2,7 t. - przekroczenie dopuszczalnej normy o 27 %. Kierowca nie okazał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym i zeznał, że zespół pojazdów po załadunku nie był ważony, gdyż nie było takiej możliwości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty