09.07.2019 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2019 r., sygn. II GSK 532/17

Gry losowe

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Cezary Kosterna (spr.) Protokolant Anna Sobińska po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A Sp. z o.o. w B od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 27 października 2016 r. sygn. akt III SA/Wr 441/16 w sprawie ze skargi A Sp. z o.o. w B na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W z dnia [..] lutego 2016 r. nr [..] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automacie poza kasynem gry 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A Sp. z o.o. w B na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we W 2700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 27 października 2016 r., sygn. akt III SA/Wr 441/16, oddalił skargę A Sp. z o.o. w B - B na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W z [..] lutego 2016 r. w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automacie poza kasynem gry.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Celnej we W (dalej: Dyrektor IC), działając na podstawie m.in. art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2015, poz. 613, ze zm., dalej cyt. jako: o.p.) oraz art. 2 ust. 3 i art. 2 ust. 4 pkt 1 lit. a/, art. 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 90 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tekst jedn. Dz. U. z 2015, poz. 612 ze zm., dalej cyt. jako: u.g.h.) utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji z [..] listopada 2015 r., wymierzającą A Sp. z o.o. w B -B (dalej: Spółka, skarżąca) karę pieniężną w wysokości 12 000,00 zł za urządzanie gier na automacie HOT-SPOT w lokalu o nazwie "[..]" w D , ul. R [...], tj. poza kasynem gry.

W uzasadnieniu Dyrektor IC wskazał, że przeprowadzone w trakcie kontroli oględziny oraz eksperyment w postaci gier na spornym automacie wykazały, że jest to urządzenie elektroniczne do gier, urządzane na nim gry mają charakter losowy, gdyż wyniki nie są zależne od umiejętności i sprawności grającego, urządzane są w celach komercyjnych, a nadto automat oferuje wygrane pieniężne, co wyczerpuje znamiona gry na automatach w rozumieniu art. 2 ust. 3 u.g.h. Powyższe ustalenia znalazły potwierdzenie w treści opinii biegłego włączonej do akt postępowania. Ustalono ponadto, że sporny automat jest własnością Spółki, która urządza gry hazardowe w lokalu niebędącym kasynem gry oraz nie posiada koncesji na prowadzenie kasyna gry. Dyrektor IC odnosząc się do zarzutów odwołania wskazał, że będący podstawą nałożenia kary art. 89 ust. 1 pkt 2 u.g.h. nie ma charakteru przepisu przejściowego, brak jest zatem podstaw do przyjęcia, że był on objęty obowiązkiem notyfikacji Komisji Europejskiej w myśl dyrektywy 98/34/WE. W ocenie organu nie ma zatem podstaw do kwestionowania prawidłowości nałożenia na jego podstawie kary w wysokości przewidzianej w art. 89 ust. 2 pkt 2 u.g.h.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne