18.09.2018 Obrót gospodarczy

Postanowienie NSA z dnia 18 września 2018 r., sygn. I OSK 1295/18

Odrzucenie skargi; Służba celna

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak po rozpoznaniu w dniu 18 września 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B. K. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 25 stycznia 2018 r., sygn. akt II SA/Rz 984/17 odrzucającego skargę B. K. na pisemną propozycję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w R. z dnia [...] maja 2017 r., nr [...] w przedmiocie propozycji zatrudnienia postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie zaskarżonym postanowieniem z 25 stycznia 2018 r., sygn. akt II SA/Wa 984/17 odrzucił skargę B. K. (dalej: "skarżąca") na pisemną propozycję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w R. z [...] maja 2017 r., nr [...] w przedmiocie propozycji zatrudnienia.

Powyższe postanowienie zostało wydane w następującym stanie faktycznym sprawy.

Skarżąca złożyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie skargę na przedstawioną jej przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w R., na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. poz. 1948 ze zm.), propozycję nowych warunków zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej w Izbie Administracji Skarbowej w R.

W skardze skarżąca wniosła o uznanie, że przedstawiona jej propozycja pracy jest aktem lub czynnością z zakresu administracji publicznej innymi niż określony w art. 3 § 2 pkt 1-3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm., dalej: "P.p.s.a."). Skarżąca podkreśliła, że przedmiotowa propozycja zatrudnienia stanowi prawnie dopuszczalną do zaskarżenia formę. Jest bowiem skierowana do indywidualnego podmiotu, ma publicznoprawny charakter oraz dotyczy uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. Zarzuciła, że czynność ta jest nieważna i bezprawna wobec braku podstaw prawnych do złożenia jej propozycji pracy zamiast propozycji służby tj. naruszenie art. 165 ust. 3 i ust. 7 oraz art. 170 ust. 1 7 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o KAS. W jej ocenie, organ winien był wszystkim dotychczasowym pracownikom złożyć propozycję pracy, zaś wszystkim dotychczasowym funkcjonariuszom propozycję służby, co nie nastąpiło, przez co doszło do naruszenia konstytucyjnej zasady równości. Na wypadek, gdyby Sąd nie podzielił stanowiska co do dopuszczalności zaskarżenia skarżąca wniosła o uznanie, że propozycja pracy, której sprawa dotyczy stanowi decyzję administracyjną.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne