10.04.2018 Obrót gospodarczy

Postanowienie NSA z dnia 10 kwietnia 2018 r., sygn. I OSK 811/18

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno po rozpoznaniu w dniu 10 kwietnia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. Z. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 20 października 2017 r. sygn. akt III SA/Kr 1125/17 o odrzuceniu skargi W. Z. na decyzję Starosty W. z dnia [...] lipca 2017 r. znak [...] w przedmiocie wydania uprawnienia do kierowania pojazdami postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie postanowieniem z 20 października 2017 r., III SA/Kr 1125/17, odrzucił skargę W. Z. na decyzję Starosty W. z [...] lipca 2017 r. znak [...] w przedmiocie wydania uprawnienia do kierowania pojazdami. W uzasadnieniu Sąd I instancji podniósł, że W. Z. 10 lipca 2017 r. złożył w Starostwie Powiatowym w W. Wydział Komunikacji i Transportu wniosek o wymianę dokumentu prawa jazdy. Starosta W. decyzją z [...] lipca 2017 r. znak [...] orzekł o wydaniu skarżącemu uprawnienia do kierowania pojazdami. W decyzji zawarto pouczenie, o możliwości wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K., w terminie 14 dni od doręczenia decyzji. W dniu 11 sierpnia 2017 r. skarżący wniósł wezwanie do usunięcia naruszenia prawa na okoliczność ograniczenia terminu badania lekarskiego w posiadanym dokumencie prawa jazdy. W dniu 18 sierpnia 2017 r. organ zwrócił się do skarżącego o sprecyzowanie czy ww. wezwanie jest skargą na działalność organu, czy też ma charakter ponaglenia określonego w art. 37 k.p.a. W piśmie z 4 września 2017 r. skarżący wyjaśnił, że ww. pismo zatytułowane "Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa", należy potraktować jako skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Do pisma skarżący załączył odpis skargi z 11 sierpnia 2017 r. oraz dowód uiszczenia opłaty sądowej. Zgodnie natomiast z art. 52 § 1 i 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369; dalej jako: "p.p.s.a."), skargę można wnieść po wyczerpaniu środków zaskarżenia, jeżeli służyły one skarżącemu w postępowaniu przed właściwym organem w sprawie. Przez wyczerpanie środków zaskarżenia należy rozumieć sytuację, w której stronie nie przysługuje żaden środek zaskarżenia, taki jak zażalenie, odwołanie lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, przewidziany w ustawie. O spełnieniu tego warunku można mówić po rozpoznaniu wniesionego środka zaskarżenia przez właściwy organ administracji publicznej. Oznacza to, że wniesienie skargi do sądu administracyjnego winno być poprzedzone nie tylko wniesieniem właściwego środka zaskarżenia od decyzji organu pierwszej instancji, lecz również zakończeniem postępowania administracyjnego przed organem drugiej instancji poprzez wydanie rozstrzygnięcia, które mogłoby stanowić przedmiot skargi do sądu administracyjnego w rozumieniu art. 3 p.p.s.a.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty