27.11.2018

Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2018 r., sygn. II OSK 2916/16

Zagospodarowanie przestrzenne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz sędzia del. WSA Tomasz Grossmann (spr.) Protokolant: asystent sędziego Aleksandra Tokarczyk po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 4 października 2016 r. sygn. akt II SA/Ol 910/16 w sprawie ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Rada Miejskiej w [...] z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy [...] na rzecz Wojewody [...] kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 04 października 2016 r. sygn. akt II SA/Ol 910/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie stwierdził nieważność uchwały [...]Rady Miejskiej w Biskupcu z dnia [...] grudnia 2015 r. w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Biskupiec.

Zaskarżony wyrok, jak wynika z jego uzasadnienia, zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Rada Miejska w Biskupcu (dalej też jako "Rada Miejska"), na podstawie art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2015 r. poz. 199, ze zm.; dalej "u.p.z.p.") oraz art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515; dalej "u.s.g."), podjęła w dniu [...] grudnia 2015 r. uchwałę Nr [...] w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Biskupiec (zwaną też dalej "Uchwałą").

Skargę na tę uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie wniósł Wojewoda Warmińsko-Mazurski (dalej też jako "Wojewoda"), zarzucając, po pierwsze, iż narusza ona § 3 rozporządzeń Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 9 sierpnia 2007 r.: Nr 23 w sprawie zespołu przyrodniczo-krajobrazowego "Jeziora Sorkwickie" (Dz. Urz. Nr 122, poz. 1697), Nr 25 w sprawie zespołu przyrodniczo-krajobrazowego "Kobułckie Wzgórza" (Dz. Urz. Nr 122, poz. 1699), Nr 26 w sprawie zespołu przyrodniczo-krajobrazowego "Rzeka Babant i Jezioro Białe" (Dz. Urz. Nr 122, poz. 1700) oraz z 19 grudnia 2006 r. Nr 54 w sprawie ustanowienia zespołu przyrodniczo-krajobrazowego (Dz. Urz. z 2007 r. Nr 1, poz. 3) - gdyż przepis ten zakazuje zmiany sposobu użytkowania ziemi, a także likwidowania, zasypywania i przekształcania naturalnych zbiorników wodnych, starorzeczy oraz obszarów wodno-błotnych, podczas gdy ustalenia tekstowe Studium (zaliczające zespoły przyrodniczo-krajobrazowe do obszarów rolniczej przestrzeni produkcyjnej kategorii I - bezinwestycyjnych) wykazują w tym zakresie sprzeczność z ustaleniami graficznymi na rysunku (według których, w ocenie Wojewody, ww. zespoły znalazły się w II kategorii zagospodarowania, zaliczanej do obszarów inwestycyjnych).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne