Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2018 r., sygn. I OSK 305/17
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędziowie NSA Monika Nowicka del. WSA Mariusz Kotulski (spr.) Protokolant asystent sędziego I.W. po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 27 października 2016 r. sygn. akt II SA/Bk 577/16 w sprawie ze skargi A.J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] lipca 2016 r. nr [...] w przedmiocie uznania pobranych świadczeń rodzinnych za świadczenia nienależne oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 27 października 2016 r. sygn. akt II SA/Bk 577/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę A.J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] lipca 2016 r. nr [...] w przedmiocie uznania pobranych świadczeń rodzinnych za świadczenia nienależne.
Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Decyzją z dnia [...] maja 2016 r. nr [...] Burmistrz Miasta [...], dalej jako "Burmistrz", stwierdził, że kwota 5.170 zł tytułem pobranych przez A.J. świadczeń rodzinnych przyznanych decyzjami z dnia [...] października 2014 r., z dnia [...] grudnia 2014 r. oraz z dnia [...] lutego 2015 r. za okresy 1 - 30 listopada 2014 r. oraz 1 lutego - 31 października 2015 r. na trójkę dzieci - jest świadczeniem nienależnie pobranym. Zobowiązał wyżej wymienioną do zwrotu świadczeń wraz z odsetkami za wskazane w decyzji okresy.
Jak wyjaśnił Burmistrz, podstawą takiego rozstrzygnięcia był fakt, że pomimo stosownych pouczeń zawartych w powyższych decyzjach, zgodnie z którymi osoby pobierające świadczenia rodzinne są obowiązane do informowania organów wypłacających świadczenie o wszelkich zmianach mających wpływ na prawo do świadczeń, skarżąca dopiero w dniu 15 i 19 stycznia 2016 r. oraz 1 lutego 2016 r. przedłożyła organowi dokumenty dotyczące zatrudnienia i utraty zatrudnienia przez jej członków rodziny (męża i syna) oraz przebiegu działalności gospodarczej męża, wskazujące na konieczność ponownego przeliczenia dochodu za 2013 r. Dokonując powyższej czynności zgodnie z art. 5 ust. 4b u.ś.r. (zarówno wznowienie działalności gospodarczej przez męża, jak i jego zatrudnienie trwało w okresie, o którym mowa w tym przepisie) stwierdzono, że dochód na jednego członka rodziny skarżącej w analizowanym okresie wyniósł 1217,61 zł na osobę w rodzinie, co stanowiło o przekroczeniu kryterium dochodowego warunkującego przyznanie przedmiotowego świadczenia, wynoszącego 664 zł o kwotę 553,61 zł i w konsekwencji uznanie, że zasiłek rodzinny oraz dodatki do tego zasiłku za okres od 1 listopada 2014 r do 30 listopada 2014 r. oraz od 1 lutego 2015 r do 31 października 2015 r. przyznane skarżącej na dzieci są świadczeniami nienależnie pobranymi. To z kolei w myśl wyżej powołanego przepisu art. 30 ust. 1 u.ś.r. oznaczało obowiązek zwrotu tego rodzaju świadczenia, pobranego za wyżej wymieniony okres.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty