Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2018 r., sygn. II OSK 393/18
Nieruchomości
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Łuczaj Sędziowie sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Miasta S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 września 2017 r. sygn. akt IV SA/Wa 1250/17 w sprawie ze skargi Miasta S. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 lutego 2017 r. nr ... w przedmiocie odmowy nabycia nieodpłatnego prawa do udziału we wspólnocie gruntowej. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 19 września 2017 r. sygn. akt IV SA/Wa 1250/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Miasta S. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia (...) lutego 2017 r. nr (...) w przedmiocie odmowy nabycia nieodpłatnego prawa do udziału we wspólnocie gruntowej.
W sprawie ustalono następujący stan faktyczny i prawny.
Wnioskiem z dnia (...) stycznia 2016 r. sprecyzowanym pismem z dnia (...) stycznia 2016 r. Miasto S. wystąpiło do Wojewody P. o wydanie decyzji administracyjnej stwierdzającej nabycie z mocy prawa przez Miasto S. z dniem (...) lipca 2000 r. udziału Skarbu Państwa we Wspólnocie Gruntowej.
Decyzją z dnia (...) lutego 2016 r. Wojewoda P. odmówił powyższego stwierdzenia powołując się na art. 13 ust. 1 i 2 w związku z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1700 z późn. zm.) zwanej dalej "u.g.n.r.". Wojewoda wskazał, że zgodnie z powyższą regulacją, aby nieruchomość stała się własnością gminy z mocy prawa, musiała ona na dzień 30 czerwca 2000 r. spełniać łącznie następujące przesłanki: (1) stanowić nieruchomość rolną w rozumieniu Kodeksu cywilnego, tj. nieruchomość rolną (grunty rolne), która była lub mogła być wykorzystywana do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej; (2) być położona na obszarze przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele gospodarki rolnej. Podniósł, że komunalizacji w trybie powyższego przepisu podlega jedynie mienie Skarbu Państwa, o którym mowa w art. 1 i 2 u.g.n.r. Wykluczona jest możliwość komunalizacji nieruchomości (udziału) stanowiącej wspólnotę gruntową. Nie stanowi i nie stanowiła ona bowiem w dniu wejścia w życie przywołanej ustawy mienia Skarbu Państwa, gdyż jej byt prawny został uregulowany szczególnymi przepisami ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 703). Wojewoda powołał się także na przepis art. 5 ww. ustawy wskazując, że wspólnoty te nie mogą być dzielone pomiędzy uprawnionych do udziału w tych wspólnotach. Taki podział jest możliwy jedynie w sytuacji objęcia jej scaleniem za zgodą bezwzględnej większości osób uprawnionych do udziału w tej wspólnocie. Konsekwencją powyższego jest wyłączenie stosowania przepisów prawa cywilnego o zniesieniu współwłasności. Stąd organ pierwszej instancji wywiódł, że wspólnoty gruntowe są niepodzielne, a ich komunalizacja niedopuszczalna jako niezgodna z ww. art. 5 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty