16.10.2018

Wyrok NSA z dnia 16 października 2018 r., sygn. II OSK 2506/16

Ochrona środowiska

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie Sędzia NSA Barbara Adamiak Sędzia del. WSA Piotr Korzeniowski (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Justyna Żurawska po rozpoznaniu w dniu 16 października 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Dyrektora [...] w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 maja 2016 r. sygn. akt IV SA/Wa 3734/15 w sprawie ze skarg Dyrektora [...] w [...] oraz J. K. na postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z 11 maja 2016 r., sygn. IV SA/Wa 3734/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: Sąd I instancji) po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 maja 2016 r. sprawy ze skarg Dyrektora [...] w [...] (dalej: D. w [...]) i J. K. na postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z [...] października 2015 r., nr [...], w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego, oddalił skargi.

W skardze kasacyjnej D[...] w [...] (dalej: skarżący kasacyjnie organ) zaskarżył wyrok Sądu I instancji w całości.

Zaskarżonemu wyrokowi zarzucono, wskazując na art. 174 pkt 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz.718, dalej: p.p.s.a.), naruszenie prawa materialnego przez błędną jego wykładnię i niewłaściwe zastosowanie polegające na naruszeniu art. 63 ust. 1 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 353, dalej: u.u.i.ś.) w związku z § 3 pkt 65 rozporządzenia Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 71), poprzez uznanie, że nie stanowi budowli przeciwpowodziowej będący przedmiotem wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Polder [...], którego budowę dla poprawy bezpieczeństwa powodziowego w Dolinie rzeki [...] należy zaliczyć do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i do której obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, skutkującą nieprawidłowym zastosowaniem powołanego przepisu i uznaniem, że przedsięwzięcie jest przedsięwzięciem mogącym zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, zakwalifikowanym, jako zapora lub inne urządzenia przeznaczone do zatrzymywania i stałego retencjonowania (gromadzenia) nie mniej niż 10 mln m³ nowej lub dodatkowej masy wody i w konsekwencji wymaga obligatoryjnego przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy oraz powoduje wymóg sporządzenia i dołączenia do wniosku o środowiskowe uwarunkowania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub obok przedłożonej karty informacyjnej przedsięwzięcia wniosku o ustalenie zakresu raportu (art. 74 ust. 1 pkt 1 u.u.i.ś.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne