Wyrok NSA z dnia 28 grudnia 2018 r., sygn. I OSK 1801/18
Szkolnictwo wyższe
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędzia NSA Marian Wolanin po rozpoznaniu w dniu 28 grudnia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 grudnia 2017 r. sygn. akt II SA/Wa 927/17 w sprawie ze skargi M. M. na decyzję Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia [...] kwietnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania środków finansowych na stypendium naukowe dla wybitnego młodego naukowca oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 19 grudnia 2017 r., II SA/Wa 927/17 uchylił decyzję Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z [...] kwietnia 2017 r. nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z [...] grudnia 2016 r. w przedmiocie odmowy przyznania środków finansowych na stypendium naukowe dla wybitnego młodego naukowca. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, wydając obie decyzje administracyjne, dopuścił się - mogącego mieć zasadniczy wpływ na wynik sprawy - naruszenia przepisów procedury administracyjnej, a w szczególności art. 7 k.p.a., art. 77 § 1 k.p.a., art. 80 k.p.a., a także art. 107 § 3 k.p.a. z uwagi na niedostateczne wyjaśnienie w uzasadnieniu przedmiotowych decyzji, dlaczego uznał, że - mimo pozytywnej opinii Zespołu interdyscyplinarnego oceniającego wniosek zgłoszony do konkursu przez Wydział Socjologiczno-Historyczny Uniwersytetu R. - osiągnięcia i dorobek naukowy skarżącego M. M. nie były wystarczające do uzyskania stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca. Naruszenie wspomnianych przepisów było konsekwencją braku podjęcia jakiejkolwiek próby wykazania przez Ministra w sposób należyty, a więc dający możliwość sądowej weryfikacji, jakie dokładnie przesłanki (obiektywne kryteria) dodatkowej gradacji osiągnięć naukowych organ ten wziął pod uwagę, przyjmując pomimo tego, że dorobek naukowy skarżącego był "(...) bardzo dobry, wyróżniający się na tle innych wniosków złożonych w konkursie" - wniosek złożony przez Wydział Socjologiczno-Historyczny Uniwersytetu R. nie mógł jednak zostać pozytywnie uwzględniony przez organ. W konsekwencji wskazanego uchybienia, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego - odmawiając przyznania wskazanej wyżej jednostce naukowej środków finansowych na stypendium naukowe dla wybitnego młodego naukowca - nie dokonał prawidłowych ustaleń w zakresie zaistnienia przesłanek przyznania stypendium naukowego dla wybitnych młodych naukowców, o którym mowa w art. 28a ust. 1 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 2045 ze zm.). Tym samym, Minister, wydając sporne decyzje administracyjne w przedmiocie odmowy przyznania środków finansowych na wskazane wyżej stypendium naukowe - dopuścił się istotnego naruszenia zasady praworządności wyrażonej w art. 6 k.p.a. i art. 7 in principio k.p.a. oraz art. 7 Konstytucji RP. Zarówno naruszenie powołanych wyżej przepisów, jak i związana z tym uchybieniem niewłaściwa ocena prawidłowości zastosowania norm prawa materialnego, mogły mieć istotny wpływ na wynik sprawy, a więc stanowią dostateczną podstawę prawną do wyeliminowania z obrotu prawnego obu zaskarżonych decyzji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty