30.10.2018

Wyrok NSA z dnia 30 października 2018 r., sygn. II OSK 2221/17

Budowlane prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Miron Sędziowie Sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 30 października 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej B. W., T. W., K. W.i L. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2017 r. sygn. akt VII SA/Wa 1303/16 w sprawie ze skargi B. W., T. W., K. W.i L. S na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...]kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 25 kwietnia 2017 r. sygn. akt VII SA/Wa 1303/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę B. W., T. W., K. W. i L. S. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki.

Powyższe orzeczenie zostało wydane w następującym stanie faktycznym.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego [...] (zwany dalej "PINB [...]") decyzją z dnia [...] maja 2012 r. nr [...], znak: [...], nakazał B. W., T. W., K. W. i L. S. rozbiórkę rozbudowanej części budynku mieszkalnego, tj. werandy wejściowej dwukondygnacyjnej o wym. ok. 3,5 m x 5,60 m wraz ze schodami, usytuowanej na działkach nr ew. [...] i [...] przy ul. [...] w [...], gm. [...], wykonanej bez wymaganego pozwolenia na budowę.

[...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (zwany dalej "[...] WINB") decyzją z dnia[...] sierpnia 2012 r. nr [...] znak: [...], utrzymał w mocy ww. rozstrzygnięcie organu I instancji.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 29 stycznia 2013 r. sygn. akt VII SA/Wa 2255/12 uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję z dnia [...] maja 2012 r.

Sąd uznał, że przedmiotowe postępowanie powinno być prowadzone w trybie art. 48 ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane (tekst jednolity Dz.U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623; zwanej dalej "Prawo budowlane"), a nakaz rozbiórki może zostać orzeczony dopiero wówczas, gdy okaże się, że nie ma prawnych możliwości legalizacji obiektu budowlanego. Dla skutecznego zakończenia procesu legalizacji istotne znaczenie ma nie wykazanie przez inwestora dysponowania prawem do zabudowy, lecz ustalenie określonych praw inwestora lub jego następcy prawnego, a więc ustalenie, że prawo do zabudowy nieruchomości powinno nastąpić w procesie postępowania legalizacyjnego po wydaniu postanowienia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne