Wyrok NSA z dnia 3 października 2018 r., sygn. II OSK 1422/18
Dnia 3 października 2018 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Robert Sawuła Sędziowie: sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski Protokolant: asystent sędziego Rafał Jankowski po rozpoznaniu w dniu 3 października 2018 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. S. i Z. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 maja 2016 r. sygn. akt VII SA/Wa 511/15 w sprawie ze skargi W. S. i Z. S. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie przedstawienia projektu budowlanego zamiennego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 12 maja 2016 r. (sygn. akt VII SA/Wa 511/15) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę W. S. i Z. S. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] stycznia 2015 r. w przedmiocie przedstawienia projektu budowlanego zamiennego.
Powyższy wyrok wydany został w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
Na wniosek skarżących organ nadzoru budowlanego prowadził postępowanie w sprawie legalności rozbudowy i nadbudowy budynku mieszkalnego na nieruchomości przy ul. [...].
Postanowieniem z dnia [...] maja 2008 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego [...] wstrzymał roboty budowlane związane z rozbiórką budynku i garażu prowadzonych na ww. nieruchomości, nakazał wykonanie doraźnych zabezpieczeń nierozebranych elementów oraz terenu budowy i nałożył na Z. P. (inwestora) obowiązek przedłożenia opinii technicznej odnoszącej się do zgodności wykonanych robót rozbiórkowych z prawem. Następnie decyzją z dnia [...] czerwca 2008 r. organ umorzył postępowanie administracyjne, a organ odwoławczy decyzją z dnia [...] listopada 2008 r. utrzymał ją w mocy. Obie ww. decyzje zostały z kolei uchylone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 28 kwietnia 2010 r. (sygn. akt VII SA/Wa 281/09). Jak ustalono, roboty realizowano na podstawie zgłoszenia, mimo że wymagały one uzyskania pozwolenia na budowę. Do zgłoszenia nie wniesiono sprzeciwu. Zdaniem Sądu wykonane w warunkach wadliwie przyjętego zgłoszenia roboty budowlane stanowią przypadek przewidziany w art. 51 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty