Wyrok NSA z dnia 24 kwietnia 2018 r., sygn. I OSK 1353/16
Strony zmierzające do załatwienia sprawy w sposób określony w art. 124 ust. 3 u.g.n. nie są związane jakimikolwiek regułami w zakresie przeprowadzenia rokowań prócz obowiązku zainicjowania ich przez przedstawienie przez jedną z nich swojemu adwersarzowi propozycji jej rozstrzygnięcia. Rokowania mogą zostać zakończone w dowolnym czasie, chociażby gdy - w ocenie którejś ze stron - nie ma szans na zawarcie porozumienia. Nie przewidziano przy tym jakiejś szczególnej formy ich zakończenia. Oznacza to, że strony samodzielnie i dowolnie decydują nie tylko o tym, czy na ich skutek dojdą do porozumienia skutkującego dokonaniem czynności prawnej, lecz również o tym, kiedy je zakończyć.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Morys Sędziowie: Sędzia NSA Maciej Dybowski (spr.) Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Protokolant: starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 24 kwietnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 listopada 2015 r. sygn. akt IV SA/Wa 1107/15 w sprawie ze skargi K. B. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 23 listopada 2015 r., sygn. akt IV SA/Wa 1107/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę K. B. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Decyzją z dnia [...] stycznia 2015 r. nr [...] znak [...] (dalej decyzja z [...] stycznia 2015 r.) Wojewoda [...] (dalej Wojewoda), na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 367 ze zm., dalej kpa), utrzymał w mocy decyzję z dnia [...] listopada 2014 r. nr [...] (dalej decyzja z [...] listopada 2014 r.) Starosty [...] (dalej Starosta) orzekającą o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości położonej w miejscowości [...], gmina [...], stanowiącej własność M. i K. B., przez udzielenie "A" S.A. (dalej "A" S.A. bądź Spółka) zezwolenia na założenie i przeprowadzenie przewodów i urządzeń napowietrznej linii elektroenergetycznej WN 110 kV relacji [...] służących do przesyłu energii elektrycznej dla inwestycji polegającej na budowie 2-torowej linii napowietrznej 110 kV relacji [...] oraz zobowiązującą właściciela nieruchomości do jej udostępnienia, w okresie 12 miesięcy od chwili rozpoczęcia robót budowlanych w celu wykonania czynności związanych z konserwacją i usuwaniem awarii przewodów i urządzeń przeprowadzonej linii elektroenergetycznej oraz czynności związanych z konserwacją oraz usuwaniem awarii przewodów i urządzeń przeprowadzonej linii napowietrznej. W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że zaskarżona decyzja wydana została na podstawie art. 124 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z "2015 r. poz. 1774" [winno być "2014, poz. 518 ze zm."], dalej ugn bądź ustawa), zgodnie z którym starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej może ograniczyć w drodze decyzji, sposób korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary itd. jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody. Planowana inwestycja jest inwestycją mieszczącą się w definicji inwestycji celu publicznego, określonej w art. 6 "ust." [winno być "pkt"] 2 ugn. Jak wskazał Starosta, jest ona zgodna z zapisami ostatecznej decyzji Wójta Gminy [...] (dalej Wójt) z dnia [...] kwietnia 2012 r. [nr [...]] (dalej decyzja z [...] kwietnia 2012 r.) o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dla inwestycji polegającej na budowie 2-torowej linii napowietrznej 110 kV relacji [...] wraz z towarzyszącym traktem światłowodowym, związanej z przebudową 1-torowej linii napowietrznej 110 kV relacji [...] na rzecz "A" S.A. Decyzja ta ustala lokalizację inwestycji celu publicznego między innymi na działce numer [...], położonej w obrębie [...] gmina [...], stanowiącej własność M. i K. B. i określa szczegółowo warunki [i] zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy, linie rozgraniczające teren inwestycji przedstawione w załączniku graficznym.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
