18.04.2018 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2018 r., sygn. I OSK 2578/17

Ruch drogowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie: Sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędzia del. NSA Jerzy Krupiński (spr.) po rozpoznaniu w dniu 18 kwietnia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 29 czerwca 2017 r. sygn. akt II SA/Gl 214/17 w sprawie ze skargi S. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie uprawnień do kierowania pojazdami oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi kasacyjnej, wniesionej do Naczelnego Sądu Administracyjnego przez S. M. (dalej: "skarżący"), jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 29 czerwca 2017 r., sygn. akt II SA/Gl 214/17, którym oddalono jego skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] (dalej: "SKO", "organ") z dnia [...] grudnia 2016 r., nr [...], wydaną w przedmiocie uprawnień do kierowania pojazdami.

Wyrok wydany został w następujących, ustalonych przez Sąd I instancji, okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Pismem z dnia [...] sierpnia 2016 r. Komendant Powiatowy Policji w [...] zawiadomił Starostę [...], iż skarżący przekroczył dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym o 56 km/h. Ustaleń tych dokonano podczas kontroli prędkości dnia [...] sierpnia 2016 r. w [...]e, przy ul. [...].

Starosta [...] wszczął postępowanie w sprawie a następnie decyzją z dnia [...] września 2016 r., nr [...], zatrzymał skarżącemu prawo jazdy na okres trzech miesięcy, licząc od daty zwrotu dokumentu do organu. Jednocześnie zobowiązał go do zwrotu prawa jazdy. Podstawą tego rozstrzygnięcia był art. 102 ust. 1 pkt 4 ust. 1c, 1e oraz 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 627 ze zm. [aktualnie: Dz. U. z 2017 r., poz. 978 e zm.]).

W odwołaniu skarżący zarzucił, że podczas kontroli funkcjonariusz Policji nie zatrzymał mu prawa jazdy, co skutkuje brakiem możliwości wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy. Podniósł również, że z przyjętego mandatu karnego nie wynika, że do wykroczenia doszło na terenie zabudowanym. Zakwestionował także konstytucyjność przywołanych w decyzji przepisów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne