09.03.2018

Wyrok NSA z dnia 9 marca 2018 r., sygn. I OSK 26/15

Reforma rolna

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędzia del. WSA Marcin Kamiński Protokolant asystent sędziego Inesa Wyrębkowska po rozpoznaniu w dniu 9 marca 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K. B.-N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 lipca 2014 r. sygn. akt I SA/Wa 2665/13 w sprawie ze skargi K. B.-N. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie reformy rolnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 16 lipca 2014 roku sygn. akt I SA/Wa 2665/13 oddalił skargę K. B.-N. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie reformy rolnej.

Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Decyzją z dnia [...] lutego 2012 roku znak: [...] Wojewoda [...] orzekł, że nieruchomość stanowiąca stawy, pochodząca z "Dóbr Ziemskich [...]", aktualnie oznaczona w rejestrze gruntów obrębu [...], gmina R., numerami działek: [...], [...],[...] i [...] o łącznej powierzchni 63,61 ha, będąca przed przejęciem na rzecz Skarbu Państwa współwłasnością spadkobierców J. M., podpadała pod działanie przepisów dekretu PKWN z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz. U. z 1945 r. Nr 3 , poz. 13 ze zm., dalej: dekret). Organ uznał, że sporna nieruchomość była nieruchomością rolną, na której prowadzono działalność w zakresie produkcji ryb.

Po rozpoznaniu odwołania jednej ze spadkobierczyń byłych właścicieli nieruchomości - K. B.-N., Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi decyzją z dnia [...] sierpnia 2013 roku utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu wskazał, że z protokołu przejęcia majątku [...] na rzecz Skarbu Państwa z dnia [...] marca 1945 roku jednoznacznie wynika, że stawy rybne zajmowały powierzchnię 66,2563 ha. Dodatkowo powołano się na to, że w punkcie ósmym tego protokołu w pozycji "inne gałęzie rolnictwa" wpisano rybołówstwo o powierzchni 45 ha samego lustra wody. Ponadto na fakt prowadzenia hodowli ryb wskazują też w ocenie organu, widoczne groble okalające stawy i przepusty wodne, a także brak jakiejkolwiek infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Zdaniem Ministra nie istniały zatem przesłanki przeciwstawiające się możliwości wykorzystania przedmiotowych stawów do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie. Nie zmienia tego wykorzystywanie przedmiotowych stawów również do celów pozagospodarczych, na co zwracała uwagę odwołująca się. Organ wyjaśnił, że wskazane obiekty stawowe mogły być bowiem bardzo atrakcyjne, mogły posiadać wiele walorów przyrodniczych i niewątpliwie na ich terenie można było również doskonale wypoczywać. Jednakże okazjonalne formy wypoczynku nie mogły mieć wpływu na zmianę charakteru tej nieruchomości. Minister zaznaczył też, że, choć w momencie przejmowania przedmiotowych stawów na cele reformy rolnej na rzecz Skarbu Państwa nie istniały regulacje prawne odnoszące się do stawów hodowlanych z wyjątkiem § 50 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 31 marca 1937r. wydanego w porozumieniu z Ministrami: Spraw Wewnętrznych oraz Rolnictwa i Reform Rolnych o wymiarze i poborze państwowego podatku gruntowego (Dz. U. Nr 32, poz. 250) wskazującym, że grunty pod wodami zamkniętymi z podziałem na grunty pod wodami, na których prowadzi się gospodarstwo rybne, objęte są podatkiem gruntowym - to kwestia ta nie wzbudzała wątpliwości w zakresie przeznaczania tych gruntów dla celów służących rolnictwu. Powołał wyrok WSA z dnia 30 grudnia 2008 r., sygn. akt IV SA/Wa 1294/08, w którym wskazano, że pojęcie "gruntów zajętych pod wody użytkowane dla celów rybołówstwa" było ówcześnie rozumiane przez prawodawcę jako elementy składowe nieruchomości ziemskiej. Podkreślił też, że ówcześnie zwyczajowe użytkowanie stawów hodowlanych dla potrzeb służących rolnictwu znalazło zastosowanie we współcześnie obowiązujących regulacjach prawnych, jako grunty spełniające cele rolnictwa - przy tym powołał się na przepis art. 4 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. Nr 21, poz. 91 ze zm.), art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. 2004 r. Nr 121, poz. 1266 ze zm.) oraz art. 46¹ kodeksu cywilnego. Reasumując Minister uznał, że stawy będące przedmiotem niniejszego postępowania były przeznaczone do prowadzenia szeroko rozumianej działalności rolniczej i nadawały się do realizacji zadań wskazanych w art. 1 ust. 2 lit d) dekretu. Podlegały zatem przejęciu na realizację celów reformy rolnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne