13.06.2018

Postanowienie NSA z dnia 13 czerwca 2018 r., sygn. I GSK 2258/18

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek po rozpoznaniu w dniu 13 czerwca 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 stycznia 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 1817/17 o odrzuceniu skargi A. na postanowienie Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 11 września 2017 r. nr [...] w przedmiocie kontynuowania czynności kontrolnych postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 17 stycznia 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 1817/17, odrzucił skargę A. na postanowienie Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 11 września 2017 r. nr [...] w przedmiocie kontynuowania czynności kontrolnych.

Postanowienie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym: Na podstawie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli z 7 lipca 2017 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (organ) wszczął wobec A. (spółka lub skarżąca) kontrolę płatnika składek. Pismem z 22 sierpnia 2017 r. skarżąca wniosła sprzeciw wobec wykonywania przez organ czynności kontrolnych. Postanowieniem z 25 sierpnia 2017 r. organ rozpatrzył ww. sprzeciw i orzekł o kontynuowaniu czynności kontrolnych w spółce. W następstwie wniesienia zażalenia na to postanowienie, Prezes ZUS postanowieniem z 11 września 2017 r. utrzymał je w mocy. Postanowienie Prezesa ZUS stało się przedmiotem skargi do tut. Sądu, w której skarżąca domagała się jego uchylenia. W świetle wskazanych w sprawie okoliczności WSA wyjaśnił, że zgodnie z treścią art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm. dalej: p.p.s.a.), kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na: decyzje administracyjne; postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty; postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie; inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa; pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach; akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej; akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej; akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego; bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach określonych w pkt 1-4a. Sąd pierwszej instancji odniósł się następnie do uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 stycznia 2014 r. II GPS 3/13 podjętej w składzie siedmiu sędziów, w której stwierdzono, że "Na odmowę rozpatrzenia sprzeciwu wniesionego na podstawie art. 84c ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 672 ze zm.; dalej: u.s.d.g.) nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego ". Przytaczając argumentację w niej przyjętą WSA wyjaśnił, że w niniejszej sprawie skarga dotyczy postanowienia wydanego na podstawie art. 84c ust. 10 u.s.d.g., w którym orzeczono o utrzymaniu w mocy postanowienia dotyczącego kontynuowania czynności kontrolnych. Jak wskazano wyżej, w treści przywołanej uchwały NSA stwierdził, że postępowanie organu w zakresie kontroli, o którym mowa w art. 84c u.s.d.g., nie jest w ogóle postępowaniem administracyjnym, a w postanowieniach wydawanych na skutek rozpatrzenia sprzeciwu organ kontroli nie rozstrzyga bezpośrednio o obowiązkach lub uprawnieniach kontrolowanego przedsiębiorcy. Skoro zaś postępowanie kontrolne prowadzone na podstawie u.s.d.g. nie ma charakteru postępowania administracyjnego, to oznacza, że sprzeciw wniesiony w postępowaniu kontrolnym nie prowadzi do wszczęcia nowego postępowania względem postępowania kontrolnego, więc nie wszczyna postępowania administracyjnego w rozumieniu przepisów k.p.a. Stąd również brak jest kognicji sądów administracyjnych w niniejszej sprawie. A., reprezentowana przez radcę prawnego K.S zaskarżyła w całości skargą kasacyjną postanowienie z 17 stycznia 2018 r., zarzucając postanowieniu naruszenie:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne