Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2018 r., sygn. II GSK 1613/18
Ochrona zdrowia
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Zabłocka Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Cezary Kosterna (spr.) po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej B. Sp. z o.o. we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2018 r., sygn. akt VI SA/Wa 2374/17 w sprawie ze skargi B. Sp. z o.o. we W. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] września 2017 r., nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy apteki oraz nałożenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 17 kwietnia 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 2374/17 oddalił skargę B. C.-p. sp. z o.o. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego (dalej: "GIF" lub organ odwoławczy) z 11 września 2017 r.
Decyzją tą po rozpatrzeniu odwołania B. C.-P. sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (dalej: strona, spółka, skarżący) GIF utrzymał w mocy decyzję Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w Poznaniu (dalej: WIF lub organ I instancji) z 2 września 2016 r. Decyzją tą organ I instancji:
1) nakazał Spółce zaprzestania prowadzenia reklamy działalności Apteki, poprzez udział w programie o nazwie: "Karta Pacjenta" oraz podejmowanie działań marketingowych polegających na kolportażu gazetki reklamowej z wyeksponowanym napisem "D. M. Folder Informacyjny";
2) nałożył na Spółkę karę pieniężną w kwocie 20.000 zł;
3) decyzji, nadał rygor natychmiastowej wykonalności.
Podstawę prawną decyzji stanowiły przepis art. 112 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, art. 115 ust. 1 pkt 4, art. 94a ust, 1 oraz art. 129b ust. 1 i ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2016 r., poz. 2142, dalej: ustawa prawo farmaceutyczne).
W oparciu m.in. o zeznania kierowniczki apteki, za działania reklamowe uznano działania polegające na tym, że w należącej do spółki aptece ogólnodostępnej o nazwie "D. M." zlokalizowanej w P. przy ul. J. Ł. [...] prowadzono program Karta Pacjenta, by pacjenci mogli płacić mniej za leki płatne stuprocentowo. Uczestnikom programu naliczane są punkty za leki pełnopłatne (za każde wydane 5 zł jeden punkt), których odpowiednia ilość (100 punktów) upoważnia pacjenta do uzyskania rabatu w wysokości 100 zł. Pracownicy apteki proponowali przystąpienie do programu Karta Pacjenta, jak również odbierali od pacjentów wypełnione deklaracje przystąpienia do programu. Była tez kolportowana jej gazetka reklamowa D. M. Folder Informacyjny. Ceny produktów wskazanych w gazetce są ustanawiane centralnie, a Apteka się do nich stosuje.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty