Wyrok NSA z dnia 11 października 2018 r., sygn. I FSK 1840/16
Podatkowe postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia WSA del. Marzena Łozowska (sprawozdawca), Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 11 października 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 10 kwietnia 2016 r., sygn. akt I SA/Kr 212/16 w sprawie ze skarg A. R. na decyzje Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z dnia 18 sierpnia 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za styczeń, luty, marzec, kwiecień i maj 2007 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Krakowie na rzecz A. R. kwotę 1800 (słownie: jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok sądu I instancji i przedstawiony przez ten sąd tok postępowania przed organem.
1.1. Wyrokiem z 19.04.2016 r., sygn. akt I SA/Kr 212/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargi A. R. (dalej jako: skarżąca, strona) na decyzje Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z 18 sierpnia 2011 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za styczeń, luty, marzec, kwiecień i maj 2007 r.
1.2. Przedstawiając stan sprawy sąd pierwszej instancji podał, że zaskarżoną decyzją określono skarżącej podatek do towarów i usług za okres od stycznia do maja 2007 r. od szacunkowo określonych obrotów ze sprzedaży złomu aluminium, puszek aluminiowych, miedzionośnego, miedzi i akumulatorowego.
Uzasadniając rozstrzygniecie wskazano, że strona jako podatniczka podatku dochodowego jak i podatku VAT zobowiązana była do odpowiedniego ewidencjonowania i dokumentowania zdarzeń gospodarczych, mających wpływ na powstanie i wysokość zobowiązań podatkowych. Zatem ubytki i straty, winny być dokumentowane na bieżąco, gdyż trudno po upływie dość znacznego czasu odtworzyć bez większego błędu ich rozmiar w sytuacji, gdy brak stosownej dokumentacji w tym zakresie. W konsekwencji organ dokonał ponownie rozliczenia złomu puszki aluminiowej uwzględniając ubytki spowodowane zanieczyszczeniami w wysokości 5%. Organ odwołując się do zeznań osób prowadzących działalność o podobnym profilu oraz osoby dostarczającej podatniczce złom, a także uwzględniając dowody WZ z dnia 24.04.2007 r. i 16.05.2007 r. - przyjął, iż zanieczyszczenia wypełniające puszki stanowiły 5%, a nie jak wskazywał pełnomocnik strony: 18-30%.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty