Wyrok NSA z dnia 20 września 2018 r., sygn. II FSK 2766/16
Konieczność przeprowadzenia napraw i remontów nie stanowi i nie może stanowić o występowaniu względów technicznych podnoszonych w art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l, bowiem są to czynniki o charakterze ekonomicznym i organizacyjnym, a nie technicznym. Przeszkoda w postaci konieczności wykonania remontu, poprawy stanu technicznego obiektu ma charakter przemijający, usuwalny. Zły stan techniczny nieruchomości musi mieć charakter trwały, aby przedsiębiorca mógł płacić od niej podatek według niższej stawki. Warunek ten nie jest spełniony, gdy można przeprowadzić remont.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala, Sędzia NSA Tomasz Zborzyński, Sędzia WSA del. Paweł Dąbek (sprawozdawca), Protokolant Joanna Legieć, po rozpoznaniu w dniu 20 września 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P[...] S.A. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 6 maja 2016 r. sygn. akt I SA/Po 1818/15 w sprawie ze skargi P[...] S.A. z siedzibą w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia 8 lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty i określenia zobowiązania pieniężnego w podatku od nieruchomości za lata 2009-2014 oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 6 maja 2016r., sygn. akt I SA/Po 1818/15 oddalił skargę P. S.A. w W. (dalej: Spółka lub strona skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu (dalej: Kolegium lub organ odwoławczy) z dnia 8 lipca 2015r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty i określenia zobowiązania pieniężnego w podatku od nieruchomości.
Przedstawiając stan sprawy WSA w Poznaniu podał, że decyzją z dnia 25 maja 2015r. Wójt Gminy O.(dalej: organ pierwszej instancji) odmówił Spółce stwierdzenia nadpłaty w zobowiązaniach pieniężnych z tytułu podatku od nieruchomości za lata 2009-2014 w wysokości 13.924 zł i jednocześnie określił zobowiązanie pieniężne za ten okres. Decyzja zapadła po rozpatrzeniu wniosku o stwierdzenie nadpłaty, który motywowany był przez Spółkę błędnym opodatkowaniem w powyższych latach budynków (tj. budynku warsztatowego oraz pomieszczenia gospodarczego), które jej zdaniem ze względu na niedostateczny stan techniczny nie są i nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, w związku z czym należało zastosować stawki przewidziane dla budynków pozostałych. Organ pierwszej instancji wszczął postępowanie podatkowe i wezwał Spółkę do przedłożenia kart kontroli okresowej stanu technicznej sprawności budynków za lata 2009-2014 oraz innych dokumentów poświadczających stan techniczny przedmiotowych budynków w tym okresie. W odpowiedzi Spółka podała, że nie posiada dokumentów, które potwierdzałyby zły stan techniczny budynków. Organy nadzoru budowlanego na pytanie organu pierwszej instancji poinformowały, że nie mogą wydawać opinii o stanie technicznym obiektów budowlanych. Analizując dołączone do wniosku dokumenty, organ pierwszej instancji wskazał, że nie miał na ich podstawie możliwości dokładnego zweryfikowania złożonego wniosku ze stanem faktycznym i ustalenia nadpłaty za lata 2009-2014r. W ocenie organu pierwszej instancji Spółka nie udowodniła, że wskazane budynki ze względów technicznych nie były i nie mogły być przez ostatnie 5 lat wykorzystywane do działalności gospodarczej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty