20.06.2018 Podatki

Wyrok NSA z dnia 20 czerwca 2018 r., sygn. II FSK 1813/16

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jolanta Sokołowska (sprawozdawca), Sędzia NSA Jacek Brolik, Sędzia NSA Jan Grzęda, Protokolant Justyna Bluszko-Biernacka, po rozpoznaniu w dniu 20 czerwca 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "S." z siedzibą w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 19 stycznia 2016 r. sygn. akt I SA/Ke 677/15 w sprawie ze skargi "S." z siedzibą w S. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2015 r. nr IPTPB3/4510-122/15-2/KJ w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Kielcach, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz "S." z siedzibą w S. kwotę 560 (słownie: pięćset sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 19 stycznia 2016 r., sygn. akt I SA/Ke 677/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę S. w S. (dalej jako: "skarżąca") na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2015 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.

Sąd pierwszej instancji przedstawił następujący stan faktyczny sprawy:

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej skarżąca podała, że prowadzi podstawową działalność w zakresie sprzedaży hurtowej owoców i warzyw. Uczestniczy również w programie "Owoce w szkole", jako zatwierdzony dostawca dostarczając nieodpłatnie do szkół porcjowane owoce i warzywa. Za nieodpłatne dostarczanie owoców i warzyw skarżąca otrzymuje pomoc finansową na podstawie wniosku składanego do Agencji Rynku Rolnego (dalej jako: "ARR"). Wysokość pomocy określana jest jako iloczyn zryczałtowanej stawki pomocy dla jednej porcji oraz liczby porcji owoców i warzyw udostępnianych dzieciom. W związku z uczestnictwem w programie skarżąca ponosi koszty bezpośrednie (m.in. zakup towarów na potrzeby programu, konfekcjonowanie porcji warzyw i owoców, zakup opakowań jednostkowych oraz zbiorczych do pakowania warzyw i owoców, koszty załadunku towaru i transportu do szkoły, wynagrodzenia kierowców) oraz koszty pośrednie (m.in. media, wydatki na administrację i obsługę, ubezpieczenia samochodów związanych z programem, amortyzacja budynku, maszyn i urządzeń związanych z programem). Koszt całkowity, bezpośredni i pośredni, jaki ponosi skarżąca na jedną porcję owocowo-warzywną w związku z programem "Owoce w szkole" jest mniejszy niż zryczałtowana stawka pomocy przypadająca na jedną porcję. Zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 26 stycznia 2015 r., skarżąca przyjęła, że zryczałtowana pomoc finansowa otrzymana z ARR na realizację programu "Owoce w szkole" jest zwolniona z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1994 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, ze zm.; dalej jako: "u.p.d.o.p"). W związku z tym, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p wydatki sfinansowane ze środków zwolnionych, o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty