Wyrok NSA z dnia 17 października 2017 r., sygn. II OSK 2145/17
Samorząd terytorialny
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Maria Czapska-Górnikiewicz Sędzia del. WSA Piotr Korzeniowski Protokolant starszy inspektor sądowy Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 17 października 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 24 kwietnia 2017 r. sygn. akt II SA/Gl 139/17 w sprawie ze skargi Gminy Marklowice na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie zmiany statutu gminnego zakładu gospodarki komunalnej 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości i oddala skargę, 2. zasądza od Gminy Marklowice na rzecz Wojewody Śląskiego kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 24 kwietnia 2017 r. sygn. II SA/Gl 139/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, w wyniku rozpoznania skargi Gminy Marklowice, uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie zmiany statutu gminnego zakładu gospodarki komunalnej.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
W dniu 27 października 2016 r. Rada Gminy Marklowice, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a oraz art. 40 ust. 2, art. 41 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) oraz § 68 ust. 3 i 4 Statutu Gminy Marklowice, stanowiącego załącznik do uchwały nr XI/57/03 Rady Gminy Marklowice z dnia 26 czerwca 2003 r. (Dz. Urzęd. Woj. Śląskiego Nr 67, poz. 1975 ze zm.), podjęła uchwałę nr XXI/120/16 w sprawie zmiany statutu Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej w Marklowicach.
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] grudnia 2016 r. Wojewoda Śląski, działając na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, stwierdził nieważność ww. uchwały jako niezgodnej z art. 19 ust. 2 pkt 4 i art. 21 ust. 1 w związku z art. 20 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1440) oraz z art. 2 Konstytucji. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, że zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o drogach publicznych zarządca drogi, o którym mowa w art. 19 ust. 2 pkt 2-4 i ust. 5, może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi. Jeżeli jednostka taka nie została utworzona, zadania zarządu drogi wykonuje zarządca. Zaakcentowanie przez ustawodawcę w art. 21 ust. 1 ustawy konieczności posiadania przez tę jednostkę statusu "zarządu dróg" oznacza, że jednostką organizacyjną powołaną do wykonywania zadań przynależnych zarządcy drogi, może być jedynie wyspecjalizowana jednostka, utworzona stricte do pełnienia zadań zarządcy - a nie jakakolwiek inna.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty