Wyrok NSA z dnia 25 sierpnia 2017 r., sygn. II OSK 3007/15
Podstawy stwierdzenia nieważności zaskarżonej uchwały nie może również stanowić fakt jej podjęcia z naruszeniem treści § 34 rozporządzenia w sprawie zasad techniki prawodawczej. W orzecznictwie i doktrynie prezentowany jest podzielany przez Naczelny Sąd Administracyjny pogląd, że zasady te jako zbiór dyrektyw skierowanych do prawodawcy wskazujących jak poprawnie wyrażać normy prawne w przepisach prawnych i jak je grupować w aktach normatywnych, nie mogą służyć ocenie ważności obowiązującego prawa. Naruszenie tych zasad nie wywołuje z mocy prawa żadnych ujemnych skutków dla oceny legalności utworzonych w ten sposób aktów prawnych.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Łuczaj Sędziowie NSA Andrzej Wawrzyniak del. WSA Piotr Broda (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 25 sierpnia 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wojewody [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 16 września 2015 r. sygn. akt II SA/Wr 359/15 w sprawie ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Rady Miejskiej w J-L. z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 16 września 2015r. sygn. akt II SA/Wr 359/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Wojewody [...] na uchwałę Rady Miejskiej w J.-L z dnia [...] lutego 2015r. w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.
W dniu [...] lutego 2015r. Rada Miejska w J-L. na podstawie art. 6 r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jedn. Dz. U. z 2013r., poz. 1399 z późn. zm., dalej: "u.c.p.g.") podjęła uchwałę o zmianie uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie zbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania (...) podjętej w 2013r., poprzez skreślenie dotychczasowej treści § 3 ust. 1 pkt 2 i zastąpienie jej nową w brzmieniu "w zabudowie jednorodzinnej wywóz odpadów zmieszanych odbywa się nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, odpadów segregowanych szkło, papier, tworzywa sztuczne nie rzadziej niż raz na miesiąc, odpady segregowane metal nie rzadziej jak raz na dwa miesiące" oraz dodanie ust. 6 w § 4 w brzmieniu "PSZOK funkcjonuje zgodnie z regulaminem określonym w załączniku nr 1 do uchwały". W regulaminie określono szczegółowe zasady funkcjonowania punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych przez wskazanie podmiotu prowadzącego, adresu, godzin zbierania, rodzaju odpadów, sposobu ich gromadzenia i dostarczania innych czynności do których zobowiązany jest dostawca, podstawy do odmowy przyjęcia odpadów, zaś w §12, że "osoby przebywające na terenie PSZOK obowiązane są do a) zachowania wymogów bezpieczeństwa, w szczególności nieużywania otwartego ognia b) stosowania się do ogólnych zasad ruchu drogowego i w §13, że "dzieci w wieku do 12 roku życia mogą przebywać na terenie PSZOK jedynie pod opieką osoby pełnoletniej".
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty