09.12.2016

Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2016 r., sygn. II OSK 766/15

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Gliniecki Sędziowie: Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędzia del. WSA Iwona Niżnik - Dobosz /spr./ Protokolant: starszy asystent sędziego Łukasz Pilip po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy Tarnowskie Góry od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 26 listopada 2014 r. sygn. akt II SA/Gl 524/14 w sprawie ze skarg T. J. oraz E. S. i Z. S. na uchwałę Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach z dnia [...] grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargi, 2. zasądza od T. J. na rzecz Gminy Tarnowskie Góry kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego, 3. zasądza od E. S. i Z. S. solidarnie na rzecz Gminy Tarnowskie Góry kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 26 listopada 2014 r., sygn. akt II SA/Gl 524/14, w sprawie ze skarg T. J. oraz E. S. i Z. S. na uchwałę Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach z dnia [...] grudnia 2012 r. Nr [...] w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Rada Miejska w Tarnowskich Górach podjęła w dniu 28 grudnia 2012 r. uchwałę Nr XXXVI/399/2012 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tarnowskie Góry, która została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego pod pozycją 1832 z 2013 r.

Skargi na ww. uchwałę, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, wnieśli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach skarżący - T. J. oraz E. S. i Z. S.

Skarżący T. J. wniósł o uchylenie § 8 pkt 1 Regulaminu oraz zasądzenia kosztów zastępstwa procesowego. W uzasadnieniu skargi podniósł, że określenie ilości wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych nie znajduje umocowania w delegacji, o której mowa w art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. w sprawie utrzymania czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 z późn. zm.). W ocenie skarżącego, gmina ma obowiązek odbierania każdej ilości odpadów od właściciela nieruchomości. Delegacja przewidziana w art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy upoważnia bowiem organ do określenia nie ilości wytworzonych odpadów, ale wielkości pojemników przeznaczonych na nie. W tym zakresie powołał się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 30 lipca 2013 r. (sygn. II SA/Op 202/13).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne