Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606507)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    12.01.2017

    Wyrok NSA z dnia 12 stycznia 2017 r., sygn. I OSK 1923/16

    Brak niezbędnej konkretyzacji zarzutu naruszenia przez Sąd I instancji określonych przepisów postępowania powoduje niemożność jego merytorycznego rozpoznania. Braki w tym zakresie, które nie mogą być usunięte nawet na podstawie analizy bardzo krótkiego trzyzdaniowego, zawartego w jednym akapicie i lakonicznego uzasadnienia skargi kasacyjnej, nie podlegają konwalidacji i czynią skargę kasacyjną w tym zakresie z powodu jej wadliwości nieskuteczną.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jan Paweł Tarno sędzia NSA Roman Ciąglewicz sędzia del. WSA Iwona Kosińska (spr.) Protokolant asystent sędziego Katarzyna Kudrzycka po rozpoznaniu w dniu 12 stycznia 2017 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Ś. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 18 marca 2016 r. sygn. akt IV SA/Gl 638/15 w sprawie ze skargi Wojewody Ś. na zarządzenie Prezydenta Miasta T. z dnia [...] czerwca 2014 r. nr [...] w przedmiocie powierzenia stanowiska dyrektora Zespołu Szkół nr [...] w T. oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 18 marca 2016 r., sygn. akt IV SA/Gl 638/15, po rozpatrzeniu skargi Wojewody Ś. na zarządzenie Prezydenta Miasta T. z dnia [...] czerwca 2014 r., nr [...], w przedmiocie powierzenia stanowiska dyrektora Zespołu Szkół nr [...] w T., oddalił skargę.

    W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny przedstawił następujący stan faktyczny sprawy:

    Prezydent Miasta T. zarządzeniem z dnia [...] czerwca 2014 r., nr [...], wydanym na podstawie art. 36a ust. 1, ust. 4 i ust. 13 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), powierzył stanowisko dyrektora Zespołu Szkól nr [...] im. [...] w T. R. K. na okres od 1 września 2014 r. do 31 sierpnia 2015 r.

    Nie zgadzając się z tym rozstrzygnięciem, skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na to zarządzenie w części określonej w § 1, w zakresie ustalenia daty końcowej powierzenia obowiązków dyrektora Zespołu Szkól nr [...], jako niezgodnego z art.36a ust. 13 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty złożył Wojewoda Ś., wnosząc o stwierdzenie jego nieważności we wskazanej części. W uzasadnieniu skargi organ nadzoru wskazał, że podstawę prawną zaskarżonego zarządzenia stanowiły przepisy art. 36a ust.1 i 2, ust. 4 oraz ust. 13 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, których treść przytoczył. Wojewoda Ś. zwrócił uwagę, że powołana ustawa nie definiuje pojęcia "uzasadniony przypadek", stąd uznać należy, że mamy do czynienia z pojęciem nieokreślonym. Cytując stanowisko zajęte w wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 30 października 2012 r. (sygn. akt I OSK 1935/12) oraz w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 18 maja 2007 r. (sygn. akt IIIRN 197/00), zauważył, że organ administracji publicznej ustalający znaczenie pojęcia nieokreślonego jest obowiązany nie tylko używać uznanych reguł i metod wykładni prawa, lecz powinien także używać uznanych reguł i metod wykładni prawa, lecz powinien także uwzględniać wszelkiego rodzaju okoliczności faktyczne i normatywne, które są prawnie doniosłe. W tym miejscu Wojewoda wskazał na art. 36a ust. 13 zd. 1 omawianej ustawy, wywodząc, że zgodnie z określoną w tym przepisie zasadą, stanowisko dyrektora szkoły powierza się na okres 5 lat szkolnych. Przywołana zasada nie ma jednak charakteru bezwzględnego, jako że w zdaniu drugim wspomnianego unormowania przewidziano możliwość powierzenia tego stanowiska - w uzasadnionych przypadkach - na krótszy okres. Ustawa nie definiuje przy tym pojęcia "uzasadnionego przypadku", co oznacza, że oceny w tym zakresie dokonuje organ wykonawczy samorządu terytorialnego, a ocena ta nie może być dowolna. Zasadność powierzenia stanowiska dyrektora szkoły na okres krótszy niż 5 lat podlega kontroli sądowej. Oznacza to, że dyrektor, któremu nie powierzono stanowiska dyrektora szkoły na pełne 5 lat może odwołać się do sądu pracy, jako właściwego w tej sprawie. Wojewoda Ś. podkreślił, że organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, jako powierzający stanowisko dyrektora dokonuje każdorazowej oceny, czy w danym przypadku występują okoliczności uzasadniające powierzenie stanowiska kandydatowi na krócej niż 5 lat szkolnych. Nie budzi jednak wątpliwości, że powinna to być przyczyna obiektywna, realnie istniejąca, dotycząca szkoły jako pracodawcy (np. likwidacja lub zmiana profilu szkoły wymagająca ponownego przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora) bądź nauczyciela (np. jego wniosek o powierzenie obowiązków na okres krótszy niż 5 lat). Organ prowadzący nie może swej decyzji podjąć całkowicie arbitralnie. Wojewoda stwierdził, że z wyjaśnień przesłanych przez Prezydenta Miasta do organu nadzoru wynika, że powierzenie stanowiska dyrektora Zespołu Szkól nr [...] na okres dłuższy niż rok mogłoby skutkować zaognieniem istniejącego w Zespole Szkół konfliktu. W ocenie Prezydenta uzasadnione było powierzenie stanowiska jedynie na ten okres czasu, aby jeszcze w trakcie sprawowania przez tę osobę funkcji dyrektora, powtórzyć procedurę konkursową, co miałoby pozwolić na wyłonienie kandydata w tej procedurze (konkursie) z uwzględnieniem głosu przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny, rady pedagogicznej, rady rodziców, zakładowych organizacji związkowych. W ocenie organu nadzoru okoliczności przedstawione przez Prezydenta nie mogą stanowić uzasadnionego przypadku w rozumieniu art. 39 ust. 1 ustawy o systemie oświaty. W przedstawionej sytuacji zadaniem organu prowadzącego powinno być powierzenie tego stanowiska osobie nie tylko wykazującej się kompetencjami zarządczymi, pozwalającymi jej na efektywne wykonywanie zadań, o których mowa w powołanym wyżej art. 39 ust. 1 omawianej ustawy, ale również cieszącej się autorytetem i zaufaniem wśród pracowników szkoły, a zarządzenie Prezydenta Miasta z dnia [...] czerwca 2014 r. w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora Zespołu Szkól nr [...] należy uznać za sprzeczne z prawem we wskazanej części, co czyni wniesienie skargi w pełni uzasadnionym i koniecznym.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Czy pracownik, któremu wypłacono nagrodę jubileuszową w związku z przejściem na emeryturę, nabywa do niej prawo u kolejnego pracodawcy
    • Uprawnienia pracownicze osób zasiadających w komisjach wyborczych w wyborach prezydenckich
    • Zasady przyznawania prawa do trzynastki i jej wypłaty za 2024 r.
    • Od 1 września 2023 r. wartość posiłków zwolnionych z oskładkowania wzrosła do 450 zł
    • Czy osoby odpracowujące zaległości z tytułu opłat czynszowych uzyskują przychód opodatkowany PIT-interpretacja MF
    • USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Preambuła (uchylona)
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    09.07.2025
    Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2025 r., sygn. I GSK 83/22
    Czytaj więcej
    16.04.2025
    Oddalenie skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu Nowosądeckiego w sprawie przyznania i wypłaty dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2025 r., sygn. I GSK 232/24
    Czytaj więcej
    25.03.2025
    Uchwała Rady Miejskiej w B. nie stanowi aktu prawa miejscowego – oddalenie skargi kasacyjnej Prokuratora Okręgowego - Wyrok NSA z dnia 25 marca 2025 r., sygn. III OSK 1463/24
    Czytaj więcej
    12.03.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 marca 2025 r., sygn. I GSK 227/24
    Czytaj więcej
    10.01.2025
    Dotacja oświatowa a wydatki na wynagrodzenie i promocję - Wyrok NSA z dnia 10 stycznia 2025 r., sygn. I GSK 1058/21
    Czytaj więcej
    13.12.2024
    Zakres wydatkowania dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 319/21
    Czytaj więcej
    13.12.2024
    Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2024 r., sygn. I GSK 799/21
    Czytaj więcej
    28.11.2024
    Oszczędne wykorzystywanie środków z dotacji w przedszkolach niepublicznych - Wyrok NSA z dnia 28 listopada 2024 r., sygn. I GSK 1071/21
    Czytaj więcej
    06.11.2024
    Dotacje oświatowe dla domów wczasów dziecięcych w okresie wakacyjnym - Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2024 r., sygn. I GSK 1049/24
    Czytaj więcej
    26.09.2024
    Zmiana miejsca realizacji zadania publicznego a konieczność zwrotu dotacji - Wyrok NSA z dnia 26 września 2024 r., sygn. I GSK 1404/23
    Czytaj więcej
    25.09.2024
    Wyrok NSA z dnia 25 września 2024 r., sygn. I GSK 668/24
    Czytaj więcej
    25.09.2024
    Wyrok NSA z dnia 25 września 2024 r., sygn. III OSK 4753/21
    Czytaj więcej
    18.09.2024
    Niedopuszczalność finansowania budowy boiska z dotacji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 18 września 2024 r., sygn. I GSK 661/24
    Czytaj więcej
    18.09.2024
    Dotacja oświatowa a długotrwała nieobecność dziecka - Wyrok NSA z dnia 18 września 2024 r., sygn. I GSK 1360/23
    Czytaj więcej
    20.08.2024
    Wyrok NSA z dnia 20 sierpnia 2024 r., sygn. I GSK 725/23
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Ograniczenie możliwości przyznania stypendium wyłącznie do uczniów klas VII i VIII szkoły podstawowej narusza zasadę równości wobec prawa- Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2221/22
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Brak możliwości określenia obligatoryjnego wzoru wniosku o stypendium jako załącznika do regulaminu przyznawania stypendiów - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2735/22
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. I GSK 1339/20
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Ograniczenie kręgu podmiotów uprawnionych do uzyskania stypendiów do studentów dziennych narusza zasadę równości wobec prawa - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2456/22
    Czytaj więcej
    18.06.2024
    Brak możliwości uzależniania możliwości ubiegania się o stypendium od złożenia wniosku na ściśle określonym formularzu - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2288/22
    Czytaj więcej
    11.06.2024
    Wyrok NSA z dnia 11 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2303/22
    Czytaj więcej
    05.04.2024
    Zwrot nienależnie uzyskanej subwencji oświatowej - Wyrok NSA z dnia 5 kwietnia 2024 r., sygn. I GSK 105/24
    Czytaj więcej
    28.02.2024
    Rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie skargi kasacyjnej dotyczącej zwrotu dotacji - Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2024 r., sygn. I GSK 545/20
    Czytaj więcej
    28.02.2024
    Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2024 r., sygn. I GSK 945/20
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.