Wyrok NSA z dnia 26 września 2017 r., sygn. II GSK 3421/15
Podjęcie się przewozu pomimo braku wiedzy, że pojazd nie narusza dopuszczalnych norm dotyczących rzeczywistej masy całkowitej samochodu ciężarowego świadczy o niedochowaniu należytej staranności i nie pozwala na uwolnienie go od odpowiedzialności za przejazd pojazdem nienormatywnym.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Andrzej Kisielewicz sędzia NSA Mirosław Trzecki sędzia del. WSA Tomasz Smoleń (spr.) Protokolant Mateusz Rogala po rozpoznaniu w dniu 26 września 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 czerwca 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 4073/14 w sprawie ze skargi P. P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od P. P. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego kwotę 450 (czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 10 czerwca 2015 r., sygn. akt VI SA/Wa 4073/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej WSA) oddalił skargę P. P. (skarżący kasacyjnie) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej GITD) z dnia [...] września 2014 r. nr [...], w przedmiocie kary pieniężnej.
Przedstawiając stan sprawy Sąd I instancji wskazał, że w dniu [...] maja 2014 r. na ul. [...] w W. został zatrzymany do kontroli samochód ciężarowy marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] - kierowany przez T. L. W chwili zatrzymania, pojazdem tym wykonywany był krajowy transport drogowy rzeczy z miejscowości S. do W., realizowany w imieniu strony.
W toku kontroli ustalono, iż dopuszczalna masa całkowita kontrolowanego pojazdu wynosi 18 ton. Na podstawie wyników ważenia ustalono rzeczywistą masę całkowitą pojazdu, po odjęciu błędów ważenia na 18.800 kg, natomiast masę ładunku na 10.850 kg. W ramach czynności kontrolnych ważenia pojazdu dokonano przy pomocy przenośnych wag do pomiarów statycznych SAW 10C/II nr 855823 oraz 855818, posiadających aktualne legalizacje Okręgowego Urzędu Miar w Poznaniu. Powyższe wagi spełniały w momencie kontroli wymagania Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać wagi nieautomatyczne, oraz szczegółowego zakresu badań i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych (DZ.U. Nr 26, poz. 152). Kierowcy okazano dokument poświadczający ważność świadectwa legalizacji wag. W wyniku ważenia kontrolowanego pojazdu, stwierdzono, iż rzeczywista masa całkowita pojazdu po odjęciu możliwych błędów ważenia wyniosła 18.800 kg i została przekroczona powyżej dopuszczalnej dla kontrolowanego pojazdu o 800 kg. Kierowca w toku kontroli nie okazał zezwolenia, ani też wypisu z zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego. Przebieg kontroli utrwalono protokołem z dnia [...] maja 2014 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty