Wyrok NSA z dnia 21 września 2017 r., sygn. I GSK 1749/15
Podatek akcyzowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia del. WSA Ewa Cisowska - Sakrajda (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Monika Tutak - Rutkowska po rozpoznaniu w dniu 21 września 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej W. Sp. z o.o. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 26 maja 2015 r. sygn. akt III SA/Po 467/14 w sprawie ze skargi W. Sp. z o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w P. z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od W. Sp. z o.o. w K. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w P. 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 26 maja 2015r., sygn. akt III SA/Po 467/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę W. Spółki z o.o. z siedzibą w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia [...] lutego 2014r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego za marzec 2013r.
W uzasadnieniu tego wyroku Sąd I instancji wskazał, że W. z o.o. wniosła o stwierdzenie nadpłaty i zwrot zapłaconego podatku akcyzowego za miesiąc marzec 2013r. w kwocie 24 zł, wynikającego z deklaracji AKC-4, załączając korektę deklaracji. Spółka nabyła wewnątrzwspólnotowo mineralne oleje smarowe wykorzystywane do celów innych niż napędowe, w tym o kodzie CN 2710 19 83, które, w jej ocenie, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Po rozpatrzeniu tego wniosku decyzją z dnia [...] października 2013r. Naczelnik Urzędu Celnego w Poznaniu odmówił stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego.
Dyrektor Izby Celnej w Poznaniu, utrzymując w mocy tę decyzję, stwierdził, że - stosownie do przepisów dyrektywy nr 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego oraz dyrektywy nr 2003/96/WE z dnia 27 października 2003r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej - oleje smarowe klasyfikowane do kodu CN 2710, w sytuacji w której nie są przeznaczone do celów napędowych lub opałowych, nie są objęte zharmonizowanym systemem opodatkowania podatkiem akcyzowym. Nie oznacza to jednak, że państwa członkowskie pozbawione są możliwości wprowadzenia własnych regulacji, nie podlegających harmonizacji z prawem wspólnotowym w tym zakresie. Przepisy dyrektyw nie zabraniają też wprowadzenia systemów opodatkowania zbieżnych z ujednoliconym systemem opodatkowania funkcjonującym w ramach wspólnoty. Krajowy ustawodawca korzystając z tej możliwości opodatkował oleje smarowe o kodzie CN 2710 podatkiem akcyzowym, dochowując warunków wynikających z przepisów prawa wspólnotowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty