10.08.2017 Podatki

Wyrok NSA z dnia 10 sierpnia 2017 r., sygn. I GSK 579/17

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia del. NSA Anna Apollo po rozpoznaniu w dniu 10 sierpnia 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 21 lutego 2017 r. sygn. akt I SA/Lu 930/16 w sprawie ze skargi T. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Białej Podlaskiej z dnia [...] sierpnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. oddala skargę, 3. zasądza od T. S. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z 21 lutego 2017 r., sygn. akt I SA/Lu 930/16, po rozpoznaniu sprawy ze skargi T. S., uchylił decyzję Dyrektora Izby Celnej w Białej Podlaskiej z [...] sierpnia 2016 r. w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu.

Sąd pierwszej instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:

T. S. [...] września 2014 r. złożył Naczelnikowi Urzędu Celnego w L. deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Skoda Octavia - rok produkcji 2005, pojemność silnika 1896 cm3, deklarując podstawę opodatkowania w wysokości 3 772 zł, stawkę podatku 3,1% oraz kwotę podatku akcyzowego 117 zł.

Naczelnik Urzędu Celnego w L. - po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego oraz sporządzeniu przez biegłego sądowego wyceny pojazdu - decyzją z [...] stycznia 2015 r. określił podatnikowi wysokość zobowiązania w podatku akcyzowym w kwocie 284 zł, przy przyjęciu podstawy opodatkowania w wysokości 9 153 zł.

Skarżący złożył odwołanie.

Dyrektor Izby Celnej w Białej Podlaskiej decyzją z [...] kwietnia 2015 r. utrzymał w mocy decyzję objętą odwołaniem i w zasadzie powtórzył ustalenia faktyczne oraz rozważania prawne organu I instancji. Podkreślił, że w świetle treści art. 104 ust. 11 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 108, poz. 626, dalej: u.p.a.) nie jest uzasadnione uwzględnianie w podstawie opodatkowania (wartości rynkowej samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo) innych czynników innych, niż stan techniczny i wyposażenie pojazdu, tym samym należało pominąć współczynnik zbywalności, który wadliwie obniżał podstawę opodatkowania. Organ wyjaśnił w kontekście współczynnika zbywalności, że zbywalność pojazdu zależy głównie od popularności rynkowej danego modelu, mierzonej łatwością zbycia pojazdu w stanie uszkodzonym lub po jego naprawie, możliwością pozyskania tanich, nowych części zamiennych, wieku pojazdu oraz rozwiązań konstrukcyjnych. W związku z powyższym wynika, że współczynnik zbywalności nie może mieć znaczenia w postępowaniu celnym czy podatkowym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne