09.05.2017 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 9 maja 2017 r., sygn. II GSK 2465/15

Uprawnienia do wykonywania zawodu

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz Sędzia del. WSA Małgorzata Grzelak (spr.) Protokolant Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 9 maja 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2015 r., sygn. akt VI SA/Wa 3136/14 w sprawie ze skargi K. K. na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] lipca 2014 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania licencji syndyka oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, zaskarżonym wyrokiem z 29 kwietnia 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 3136/14 oddalił skargę K. K. na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] lipca 2014 r. o odmowie przyznania skarżącemu licencji syndyka.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu 7 kwietnia 2014 r. wpłynął do Ministra Sprawiedliwości wniosek K. K. (dalej: wnioskodawca, skarżący) o udzielenie licencji syndyka na podstawie ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o licencji syndyka (Dz.U. Nr 123, poz. 850 z późn. zm., dalej powoływanej też jako: u.l.s.).

Decyzją z dnia [...] kwietnia 2014 r., na podstawie art. 13 w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 10 i art. 10 ust. 2 u.l.s. organ odmówił wnioskodawcy przyznania licencji syndyka stwierdzając, że K. K. nie złożył z wynikiem pozytywnym egzaminu na licencję syndyka, co jest warunkiem niezbędnym do uzyskania wnioskowanych uprawnień. Minister Sprawiedliwości podkreślił, że ustawa o licencji syndyka nie przewiduje innej ścieżki uzyskania licencji syndyka z pominięciem warunku złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu przed Komisją Egzaminacyjną.

Wniosek skarżącego o ponowne rozpatrzenie sprawy nie został przez Ministra Sprawiedliwości uwzględniony. W decyzji z dnia [...] lipca 2014 r. organ podtrzymał swoje dotychczasowe stanowisko, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 10 u.l.s., licencję może uzyskać osoba fizyczna, która złożyła z pozytywnym wynikiem egzamin przed Komisją Egzaminacyjną, powołaną przez Ministra Sprawiedliwości, a niespełnienie tego wymogu musi skutkować, zgodnie z art. 13 u.l.s., odmową przyznania licencji syndyka. Minister Sprawiedliwości zaznaczył, że w postępowaniu o przyznanie licencji syndyka jedynym dowodem potwierdzającym fakt złożenia egzaminu z wynikiem pozytywnym jest zaświadczenie wystawione przez Komisję Egzaminacyjną. Według Ministra, wprowadzenie przez ustawodawcę wymogu załączenia do wniosku o przyznanie licencji syndyka zaświadczenia wystawionego przez Komisję Egzaminacyjną o złożeniu z wynikiem pozytywnym egzaminu dla osób ubiegających się o licencję syndyka, pozbawia Ministra Sprawiedliwości możliwości dokonania samodzielnej oceny pracy egzaminacyjnej wnioskodawcy i zmiany ustalonego przez Komisję Egzaminacyjną wyniku egzaminu. Minister Sprawiedliwości wskazał, że zainteresowany na egzaminie przeprowadzonym w dniu 21 października 2013 r., uzyskał 82 punkty za rozwiązanie testu (przy wymaganych minimalnych 75 punktach) oraz 18 punktów za rozwiązanie zadania problemowego (przy wymaganych, co najmniej 20 punktach). Organ wyjaśnił, że ustawodawca nie przewidział możliwości wniesienia odwołania od wyniku egzaminu dla osób ubiegających się o licencję syndyka, ustalonego przez Komisję Egzaminacyjną, a przepisy ustawy o licencji syndyka, z wyjątkiem art. 6 ust. 5, nie upoważniają Komisji Egzaminacyjnej ani jej Przewodniczącego do działania w trybie decyzji administracyjnej. Organ odnotował także, że pomimo braku normatywnego obowiązku, Komisja Egzaminacyjna dokonała na wniosek skarżącego ponownego sprawdzenia jego pracy egzaminacyjnej, poddając analizie zawarte w piśmie strony zarzuty formalne i merytoryczne, a strona została zawiadomiona o wynikach tej czynności przez Przewodniczącego tej Komisji, pismem z dnia 4 grudnia 2013 r. Według Ministra Sprawiedliwości, ponieważ nie ma przewidzianej prawem procedury ponownego sprawdzenia pracy egzaminacyjnej, za pozbawiony znaczenia dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy jest wniosek skarżącego o zwrócenie się do Komisji Egzaminacyjnej o zajęcie stanowiska w sprawie daty, miejsca, czasu, osób uczestniczących, przedmiotu i rodzaju rozstrzygnięcia odnośnie do ww. czynności Komisji. Organ podniósł jednocześnie, że ustalenie braku podstaw do zmiany wyniku egzaminu było wynikiem współpracy Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej z pozostałymi członkami Komisji. Odnosząc się natomiast do zarzutów podniesionych przez stronę dotyczących naruszenia prawa przez Zespół oraz Komisję Egzaminacyjną Minister Sprawiedliwości wskazał, że brak jest podstaw do utożsamiania wytycznych dotyczących sposobu rozwiązania zadania problemowego, przygotowanych przez Zespół w oparciu o § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 4 marca 2011 r. w sprawie pytań i zadań problemowych na egzamin dla osób ubiegających się o licencję syndyka (Dz. U. Nr 54, poz. 284), ze wskazaniem prawidłowego rozwiązania tego zadania, a tym samym do przypisywania im charakteru analogicznego do odpowiedzi na pytania testowe. Organ zauważył, że dopuszczalne jest istnienie kliku wariantów poprawnego rozwiązania zadania problemowego i przyjęcie określonej swobody interpretacji i wartościowania, jako elementów procesu oceny prawidłowości wykonania zadania. Minister Sprawiedliwości uznał za niezasadny wniosek skarżącego o zobowiązanie Zespołu do sporządzenia kompletnych wytycznych dotyczących sposobu rozwiązania zadań problemowych z tego względu, że wskazanie sposobu rozwiązania zadania problemowego przez Zespół oznaczałoby wkroczenie w sferę kompetencji zastrzeżoną dla Komisji Egzaminacyjnej. Ponadto, zdaniem organu, przepisy nie przewidują możliwości sporządzenia wytycznych po przeprowadzeniu egzaminu, ani też ich uzupełnienia bądź modyfikacji i dokonania na ich podstawie ponownej oceny pracy egzaminacyjnej. Minister nie podzielił również zarzutów dotyczących naruszenia przez Komisję Egzaminacyjną § 15 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 4 marca 2011 r. w sprawie egzaminu dla osób ubiegających się o licencję syndyka oraz opłaty egzaminacyjnej (Dz. U. Nr 54, poz. 284), polegającego na braku recenzji pracy wnioskodawcy i zindywidualizowanego głosowania nad oceną rozwiązania zadania problemowego przez wnioskodawcę. W tym zakresie organ wskazał, że ani przepisy ustawy o licencji syndyka ani rozporządzenia w sprawie egzaminu dla osób ubiegających się o licencję syndyka oraz opłaty egzaminacyjnej nie określają obligatoryjnych elementów recenzji czy jej wzoru, jak również trybu i sposobu głosowania nad ostateczną oceną za rozwiązanie tego zadania, pozostawiając szczegółowe ustalenia w tym zakresie Komisji Egzaminacyjnej. Minister Sprawiedliwości dodał także, że zarzuty dotyczące niesprawiedliwego, zdaniem wnioskodawcy, ukształtowania przepisów regulujących procedurę ustalania ocen za rozwiązanie zadania problemowego na egzaminie dla osób ubiegających się o licencję syndyka mogą jedynie zostać rozważone, jako postulaty de lege ferenda i nie stanowią podstawy dla uchylenia zaskarżonej decyzji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty