04.04.2017 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2017 r., sygn. II GSK 2106/15

W sytuacji, kiedy skarga kasacyjna zarzuca naruszenie prawa materialnego oraz naruszenie przepisów postępowania, w pierwszej kolejności rozpoznaniu podlega zarzut naruszenia przepisów postępowania. Do kontroli subsumpcji danego stanu faktycznego pod zastosowany przepis prawa materialnego można przejść dopiero wówczas, gdy okaże się, że stan faktyczny przyjęty w zaskarżonym wyroku jest prawidłowy albo nie został skutecznie podważony.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski (spr.) Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia del. WSA Urszula Wilk Protokolant Magdalena Sagan po rozpoznaniu w dniu 4 kwietnia 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej L. H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 28 kwietnia 2015 r. sygn. akt III SA/Lu 1058/14 w sprawie ze skargi L. H. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Białej Podlaskiej z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od L. H. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Lublinie 900 (dziewięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 28 kwietnia 2015 r. o sygn. akt III SA/Lu 1058/14, po rozpoznaniu sprawy ze skargi L. H. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. P. z dnia .... września 2014 r., nr...., w przedmiocie kary pieniężnej za wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego niezgodnie z przepisami prawa, oddalił skargę.

W sprawie poczyniono następujące ustalenia:

W dniu 27 lutego 2014 r. funkcjonariusz Oddziału Celnego Drogowego w D. przeprowadził kontrolę dokumentów posiadanych przez G. P., kierującego ciągnikiem samochodowym marki D.o numerze rej. .... z naczepą ciężarową marki S..o numerze rej. .... (nr identyfikacyjny .....), użytkowanych przez przedsiębiorcę L. H., dalej "skarżący". Pojazdem przewożono towar w postaci 21.439 kg ryb mrożonych. Rodzaj przewożonego towaru oraz określona w dokumencie CMR temperatura transportu (-20°C), zdaniem organu, wskazywały na podleganie przewozu przepisom umowy o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu, a tym samym przewożenia takich towarów w chłodniach ze wzmocnioną izolacją klasy C (FRC). Kierowca nie dysponował świadectwem wydanym zgodnie z w/w umową dla środka przewozowego klasy FRC. Natomiast okazał świadectwo ATP nr .... , określające klasę środka przewozowego na "IR", również na tabliczce ATP przymocowanej do naczepy określono klasę środka przewozowego "IR". Na okoliczność kontroli sporządzono protokół nr .... z dnia 27 lutego 2014 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty