17.11.2017 Podatki

Wyrok NSA z dnia 17 listopada 2017 r., sygn. II FSK 2740/15

Postanowienie, o którym mowa w art. 76a § 1 O.p. nie może zastępować rozstrzygnięcia w przedmiocie prawa do oprocentowania nadpłaty.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Rypina, Sędziowie: NSA Stanisław Bogucki, WSA del. Małgorzata Bejgerowska (sprawozdawca), Protokolant Ewelina Wołosiak, po rozpoznaniu w dniu 17 listopada 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 9 czerwca 2015 r. sygn. akt I SA/Gl 1365/14 w sprawie ze skargi B. siedzibą w H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 29 września 2014 r. nr [...] w przedmiocie oprocentowania nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2006-2011 oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 9 czerwca 2015 r., o sygn. akt I SA/Gl 1365/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, po rozpoznaniu skargi B. w H. (dalej w skrócie: "spółka", "strona" lub "skarżąca"), uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 29 września 2014 r., nr [...], w przedmiocie odmowy naliczenia oprocentowania od nadpłat w podatku od nieruchomości za lata 2006-2011.

Z przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji toku postępowania wynika, że zaskarżoną decyzją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach, po rozpatrzeniu odwołania, uchyliło w całości decyzję Burmistrza Miasta S. z dnia 29 maja 2014 r., nr [...], odmawiającą spółce zwrotu oprocentowania nadpłat w podatku od nieruchomości za lata 2006 - 2011 i umorzyło postępowanie.

Organ II instancji w motywach swojego rozstrzygnięcia przyjął, że o prawie do oprocentowania nadpłaty organ podatkowy nie orzeka w formie decyzji administracyjnej, gdyż w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm. - dalej w skrócie: O.p.) nie ma podstawy prawnej do wydania takiej decyzji. Zdaniem SKO, wykładnia systemowa art. 76 § 1 w zw. z art. 76a § 1 O.p. pozwala stwierdzić, że oprocentowanie nadpłat jest zwracane w formie czynności prawnej organu podatkowego, która przyjmuje postać postanowienia, albo zwykłej czynności materialno-technicznej, nigdy natomiast nie jest przedmiotem sprawy rozstrzyganej decyzją administracyjną. W ocenie SKO, podstawą dla rozstrzygania w formie decyzji sprawy oprocentowania nadpłaty nie może być przepis art. 207 O.p. Wprawdzie z przepisu tego wynika, że organ podatkowy rozstrzyga sprawę w drodze decyzji, to jednak przepis ten odnosi się do sytuacji, gdy z mocy przepisów prawa materialnego lub innych przepisów powszechnie obowiązujących załatwienie sprawy powinno nastąpić w tej właśnie formie prawnej. Wskazanie podstawy prawnej decyzji określającej nadpłatę w świetle tego podglądu nie jest możliwe, gdyż żaden z przepisów O.p. nie stanowi o ustaleniu, określeniu czy stwierdzeniu oprocentowania nadpłat. Z powyższego organ odwoławczy wywiódł, że takich decyzji organom podatkowym wydawać nie wolno. Jednocześnie wskazano, że w sytuacji, gdy podatnik nie jest podmiotem zaległych lub bieżących zobowiązań podatkowych, organ podatkowy, działając na podstawie art. 78 § 4 w zw. z art. 77 § 1 pkt 1 i 2 O.p., dokonuje zwrotu nadpłaty wraz z oprocentowaniem na wskazany rachunek bankowy podatnika, płatnika lub inkasenta obowiązanego do posiadania rachunku bankowego albo w gotówce. Zwrot ten następuje w formie czynności materialno-technicznej. Zdaniem SKO, w sytuacji, gdy organ podatkowy nie zwraca nadpłaty wraz z oprocentowaniem, to wobec braku możliwości żądania wydania decyzji administracyjnej, podatnik może skorzystać z uprawnienia do złożenia skargi na bezczynność tego organu do sądu administracyjnego, na podstawie art. 3 § 2 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm. - dalej w skrócie: "P.p.s.a."). Wobec powyższego zaskarżona decyzja Burmistrza Miasta S., zdaniem organu II instancji, została wydana bez podstawy prawnej i z tego powodu podlega uchyleniu, a postępowanie umorzono, w oparciu o treść art. 208 § 1 w zw. z art. 233 § 1 pkt 2 lit. a) O.p.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne